Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
In het kader van de budgetcontrole lente 2016 heeft de minister van Werk de neerlegging aangekondigd, vóór juli, van een wetsontwerp dat 'de arbeidstijden' wil hervormen.
De structurele hervorming van de arbeidstijd heeft tot doel:
Deze hervorming zou op 1 januari 2017 in werking moeten treden en steunt op twee sokkels:
De referentieperiode waarin de wekelijkse arbeidsduur moet worden gerespecteerd, zal wettelijk op één jaar worden bepaald (nu is deze referentieperiode in principe een kwartaal). De regel wordt dus dat de arbeidstijd over de loop van een jaar moet worden bekeken.
Behoudens tegenstrijdige sectorale bepalingen zullen de dag- en weekgrenzen respectievelijk bepaald worden op 9 uur en 45 uur. De interne grens waarboven verplicht inhaalrust moet worden toegekend voordat nieuwe overuren mogen worden gepresteerd wordt opgetrokken naar 143 uur.
Alle werknemers zullen recht hebben op een krediet van 100 uur (in sommige sectoren zelfs 360 uur) extra per jaar. Deze uren die worden gepresteerd op basis van een individueel akkoord kunnen niet worden gerecupereerd maar zullen worden uitbetaald of op een loopbaanrekening worden gezet. Het betreft een stelsel van overuren bovenop het 'traditionele' stelsel van overuren.
Een objectief van 5 dagen opleiding per werknemer en per jaar moet worden geconcretiseerd door sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten of door de invoering van een individuele opleidingsrekening per werknemer. De KMO's met minder dan 10 werknemers zullen worden vrijgesteld van deze opleidingsverplichting. Voor de ondernemingen met minder dan 20 werknemers zal bovendien een specifieke regeling worden uitgewerkt.
Elke werknemer zal voor 2007 en 2018 individueel recht hebben op twee dagen opleiding per jaar.
De algemene sokkel voorziet tevens een omkadering voor het occasionele telewerk.
De sectoren en eventueel ook de ondernemingen hebben nog een zekere manoeuvreerruimte. Het wetsontwerp bevat immers bijzondere maatregelen die door de paritaire comités 'geactiveerd' kunnen worden.
Deze paritaire comités zullen trouwens ook kunnen afwijken van de wettelijke basisstelsels van de sokkel (ter herinnering, de interne grens en het krediet van overuren die worden betaald of op een loopbaanrekening worden gezet).
Twee concepten bepalen dit 'menu':
1. wendbaar werk;
2. werkbaar werk.
In grote lijnen zouden de sectoren (en zelfs de ondernemingen) de arbeidsprestaties, in overeenstemming met de Europese richtlijn ter zake, kunnen 'verlengen' tot 11 uur per dag en 50 uur per week, op voorwaarde dat een jaargemiddelde van 48 uur wordt gerespecteerd.
Bovendien, en dit is essentieel (!), zal de referentieperiode van 1 jaar (hoger) kunnen worden verlengd tot 6 jaar (veralgemening van de 'plus minus conto'-regeling van het paritair comité nr. 111).
Met het oog op 'wendbaar werk' voorziet het wetsontwerp ook in:
Werkbaar werk is:
Bron: akkoord in het kader van de budgetcontrole in de lente van 2016.
Auteur: Brigitte Dendooven
21/04/2016
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.