Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Kunstenaars kunnen sinds kort hun administratie online verrichten via een digitaal platform.
Het kunstenaarsstatuut is bedoeld om de atypische tewerkstelling van kunstenaars optimaal te organiseren met een maximum aan sociale bescherming. In de sociale zekerheid zijn verschillende regelingen mogelijk, elk met bijhorende administratie:
Een centrale rol bij al deze formaliteiten is weggelegd voor de Commissie Kunstenaars, ondergebracht bij de FOD Sociale Zekerheid.
Artist@Work (www.artistatwork.be) is het digitaal platform aangeboden door de FOD Sociale Zekerheid, dat toelaat de administratie rond het kunstenaarsstatuut online te verrichten.
Via Artist@Work kan de kunstenaar:
Artist@Work verwerkt een reeks persoonsgegevens over de kunstenaar, naast de gegevens over diens prestaties/vergoedingen in de kleine vergoedingsregeling. De persoonsgegevens worden permanent bewaard, de gegevens over de prestaties/vergoedingen gedurende zes jaar.
De verantwoordelijkheid voor het verwerken van de gegevens berust bij de Commissie Kunstenaars. De Commissie Kunstenaars kan via Artist@Work de verschillende aanvragen beheren, en activiteitenverslagen en statistieken produceren.
Artist@work kan door de bevoegde inspectiediensten gebruikt worden als controle-instrument.
Voorlopig is Artist@Work niet verplicht, de aanvragen en de registratie van prestaties/vergoedingen kunnen nog steeds gebeuren via papier. Er is één beperking: als de kunstenaarskaart via Artist@work is aangevraagd moet de registratie van prestaties/vergoedingen ook online gebeuren.
Bron: Koninklijk Besluit van 2 mei 2019 tot uitvoering van artikel 172bis van de Programmawet van 24 december 2002, BS 6 mei 2019.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.