Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het WK voetbal 2018 staat voor de deur. Over enkele dagen wordt de aftrap gegeven van de eerste match van de Rode Duivels en stijgt de WK-koorts in het hele land. Maar hoe gaat een werkgever om met Duivelse supporters op de werkvloer? Heel wat wedstrijden starten rond 17u00 en soms zelfs vroeger. Op kantoor naar de wedstrijden kijken op een groot scherm kan een gelegenheid zijn om de teamgeest in uw bedrijf te versterken. Maar welke regels gelden er?
De werkgever moet duidelijkheid scheppen over zijn verantwoordelijkheid en zijn werknemers meedelen dat ze de wedstrijden op vrijwillige basis en buiten de werkuren volgen. Elke werkgever is verplicht een preventiebeleid inzake alcohol- en drugsgebruik in zijn arbeidsreglement op te nemen. Heel vaak wordt nultolerantie ingevoerd. Een andere mogelijkheid is het verbruik van (licht) alcoholische drank tijdens bepaalde sociale activiteiten, zoals een nieuwjaarsreceptie of bedrijfsfeest, te regelen. Vervoer organiseren na dat soort van evenement blijft de beste oplossing, zowel om de veiligheid van de werknemers te verzekeren als om de aansprakelijkheid van de werkgever te beperken. Duiken er problemen op, dan is de vraag of de werknemer nog altijd onder zijn gezag stond, het doorslaggevende argument om uit te maken of de werkgever al dan niet aansprakelijkheid is. Het is een feitenkwestie waarover de rechter zal moeten oordelen.
Enkele mogelijke situaties en hun gevolgen:
Internet is een nuttige informatiebron, maar kan ook tot misbruik leiden op de werkvloer, zoals wanneer medewerkers voetbalwedstrijden online volgen.
De werkgever kan controle of toezicht uitoefenen, maar daarvoor bestaan regels. Hij moet bepalen in welke mate de werknemers internet en e-mail voor privédoeleinden mogen gebruiken. Het is dus mogelijk privégebruik tijdens de werkuren volledig te verbieden of alleen tijdens de middagpauze toe te laten. Ook is het mogelijk de toegang tot bepaalde websites te blokkeren en/of te verbieden dat bepaalde software wordt gedownload.
Daartoe is het absoluut noodzakelijk te kunnen aantonen dat de werknemers zijn geïnformeerd over de regels voor het e-mail- en/of internetgebruik op het werk en mogelijke controle (door aan de arbeidsovereenkomst een bijlage toe te voegen, bijvoorbeeld).
De wetgeving bevat alleen kledingvoorschriften in verband met hygiëne of veiligheid. Er bestaat geen enkele wettelijke of sectorale regel over een specifieke ‘dress code’.
Toch kan de werkgever kledingvoorschriften in zijn arbeidsreglement opnemen, die elke medewerker moet naleven. Op basis daarvan kan de werkgever sancties opleggen ingeval een werknemer ongepaste kleding zou dragen.
Het is perfect mogelijk om in samenspraak met de werknemer de werktijden tijdelijk te wijzigen. De werknemer kan zijn werkdag dus wat later starten na een avondje flink feesten. De alternatieve werktijdenregeling moet als bijlage bij de arbeidsovereenkomst worden gevoegd en moet de werknemer uitdrukkelijk aanvaarden.
Die alternatieve werkroosters moeten in de onderneming worden aangeplakt, zodat de sociale inspectie de tijd dat de werknemer langer in het bedrijf aanwezig is, niet als overuren bestempelt.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.