Telewerk verandert de manier waarop bedrijven rekruteren

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 21/03/2022 - 13:49
Laatste update: 04/09/2023 - 16:22

 

Vergroot plaats- en tijdsonafhankelijk werken de vijver waaruit bedrijven kunnen vissen? Wordt het voor organisaties hierdoor mogelijk om wereldwijd te rekruteren? ‘Deze trend is momenteel nog niet wijdverspreid, maar komt wel langzaam op gang.’

Deskalot: het “Airbnb”-platform voor telewerkers

Op Deskalot vinden telewerkers de perfecte werkspot in hun buurt.

Lees meer

In vergelijking met de periode vóór corona werven bedrijven momenteel 30 procent meer aan, zo blijkt uit cijfers van werving- en selectiebureau Michael Page Belgium. In de almaar heviger woedende wedloop om talent is het voor organisaties meer dan ooit een uitdaging om op te vallen en de beste profielen aan te trekken. Kandidaten zijn momenteel koning. Maar misschien kunnen ondernemingen het tij keren? Het inmiddels ingeburgerde telewerk maakt het immers mogelijk om voortaan uit een veel grotere talentenvijver te vissen

Virtual assignments

In België komt het fenomeen langzaam op gang. Zo werkt een bekend farmabedrijf sinds kort met virtual assignments. Daarbij werken mensen vanuit België in opdracht van een vestiging in een ander land, zonder dat ze daarvoor veel internationaal moeten reizen. ‘Ondernemingen kunnen in theorie mensen uit de hele wereld rekruteren, omdat ze hun medewerkers niet langer fysiek in de buurt moeten hebben’, zegt Frederick D’Hauw, Associate Partner bij Michael Page Belgium.

‘Dat zal de concurrentie tussen sollicitanten wellicht doen toenemen, omdat ze zich dan moeten kunnen onderscheiden tussen internationale profielen. Of met andere woorden: als we van telewerken de norm maken, ontstaat er een arbeidsmarkt waarin bedrijven opnieuw aan het stuur zitten.’ Facebook zou al op deze manier werken. De trend is vandaag nog niet wijdverspreid, maar vindt wel beetje bij beetje ingang, klinkt het.

Nationaal in plaats van regionaal

Wat vandaag wél al bij veel meer Belgische bedrijven een fenomeen is: ze rekruteren almaar meer nationaal en niet langer regionaal. En ook kandidaten zijn meer en meer bereid om voor een werkgever te kiezen die veel verder van hun woonplaats gevestigd is. Frederick D’Hauw: ‘Voor corona hadden mensen vaak geen zin om urenlang in de file te staan of te pendelen met het openbaar vervoer om op het werk te geraken. Vandaag zijn ze daar wél toe bereid als dat beperkt blijft tot bijvoorbeeld twee dagen per week en ze verder thuis kunnen werken.’ 

Kandidaten staan er door het toegenomen telewerk ook meer dan vroeger voor open om een functie zonder bedrijfswagen te aanvaarden, of om doelbewust geen firmawagen te kiezen binnen een cafetariaplan. Tot slot ziet Frederick D’Hauw internationale rekruteringen ook als een mogelijke piste om mensen te vinden voor knelpuntberoepen binnen bijvoorbeeld IT- en ingenieursfuncties. ‘Dat doen sommigen bedrijven vandaag al. Ze werven die mensen aan in onder meer India en Polen.’ Vaak zijn het dan bedrijven waar Engels de voertaal is en die een internationaal karakter hebben. Kleinere kmo’s verkiezen vooralsnog mensen binnen de landsgrenzen, klinkt het.

Gerelateerde artikels