Het globalisatiemechanisme

Auteur: Jonas Verplanken (Legal Expert)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 22/03/2021 - 10:13
Laatste update: 22/03/2021 - 15:01

Op 26 februari 2021 keurde de Vlaamse Regering het corona globalisatiemechanisme goed. Dit steunmechanisme biedt financiële ondersteuning aan ondernemingen die in de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020 een omzetdaling van minstens 60% én een boekhoudkundig verlies hebben geleden ingevolge de coronavirusmaatregelen.

Eerder genoten steun in het kader van de hinderpremie, compensatiepremie, beschermingsmechanisme(s), … wordt in mindering gebracht van deze subsidie.

Voor wie?

De onderneming is een vennootschap, vereniging of stichting met rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft neergelegd en in 2020 een jaarrekening tijdig zal neerleggen. De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit uitoefenen.

De onderneming heeft:

  • op 30 september 2020 een actieve exploitatiezetel in het Vlaams Gewest opgenomen in de Kruispuntbank voor Ondernemingen
  • in de periode van 1 april 2019 tot en met 31 december 2019 een omzet exclusief btw, van minstens € 450.000
  • in de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020 een omzetdaling van minstens 60% gekend en een boekhoudkundig verlies geleden

Volgende ondernemingen zijn uitgesloten:

  • ondernemingen die zich in een niet-actieve toestand bevinden ingevolge  faillissement, vereffening, stopzetting of ontbinding
  • holdingvennootschappen
  • patrimoniumvennootschappen (verhuur en exploitatie van eigen of geleased niet-residentieel onroerend goed, exclusief terreinen)
  • managementvennootschappen
  • ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen
  • ondernemingen die zich op 31 december 2019 volgens de Europese definitie in moeilijkheden bevonden
  • kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder toezicht vallen van de Nationale Bank van België

Omzetdaling aantonen

De omzetdaling is de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020 ten opzichte van de omzet in de periode  van 1 april tot en met 31 december 2019.

Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet meegeteld voor de berekening van de omzetdaling.

Maximaal steunbedrag

De steun bedraagt 10% van de omzet, exclusief btw, in de periode van 1 april tot en met 31 december 2019. Deze steun wordt beperkt tot 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Niet gedekte vaste kosten is  het verlies voor aftrek van de belastingen (code 9903 van de jaarrekening).

Het maximale steunbedrag wordt bepaald op 2 manieren:

1° op basis van de verruimde tewerkstelling in de laatste 3 kwartalen van 2019 en de omzetdaling

De verruimde tewerkstelling bestaat uit:

  • de RSZ-tewerkstelling 
  • het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 voltijdsequivalent bij de onderneming tewerkgestelde:
    • actief werkende vennoten (1 VTE werkende vennoot in 2019 = een netto belastbaar beroepsinkomen in 2019 van minimaal € 13.933,78 euro op jaarbasis)
    • uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een sociaal bureau voor kunstenaars
    • jobstudenten, waarvoor geen RSZ verschuldigd is
    • medewerkers van dienstenleveranciers[1]

Verruimde

tewerkstelling 

Omzetdaling

van 60 % tot 69%

Omzetdaling

van 70% tot 89%

Omzetdaling

van 90% en meer

1 tot 4 werknemers

€ 15.000

€ 30.000

€ 50.000

5 tot 19 werknemers

€ 25.000

€ 50.000

€ 100.000

20 tot 49 werknemers

€ 50.000

€ 100.000

€ 250.000

50 tot 199 werknemers

€ 250.000

€ 500.000

€ 1.000.000

> 199 werknemers

€ 500.000

€ 1.000.000

€ 2.000.000

2° op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling in de laatste 3 kwartalen van 2019, de minimale omzet in de laatste 3 kwartalen van 2019  en de omzetdaling

De RSZ-tewerkstelling is het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel.

Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking genomen. 

Minimale

RSZ-tewerkstelling

Minimale

omzet

Omzetdaling

van 60% tot 69%

Omzetdaling

van 70% tot 89%

Omzetdaling

van 90% en meer

1 werknemer

€ 1.125.000

€ 25.000

€ 50.000

€ 100.000

5 werknemers

€ 3.000.000

€ 50.000

€ 100.000

€ 250.000

10 werknemers

€ 9.000.000

€ 250.000

€ 500.000

€ 1.000.000

20 werknemers

€ 25.000.000

€ 500.000

€ 1.000.000

€ 2.000.000

Opgelet: Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht van de subsidie.

Aanvraag

De aanvraag zal kunnen gebeuren via het agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio). Dit is tot op vandaag echter nog niet mogelijk.

Bron:

 

[1] Het aantal voltijdsequivalent tewerkgestelde medewerkers van dienstenleveranciers wordt bepaald op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de uitvoering van de activiteiten van de onderneming. Een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds equivalent. Maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.