Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Als werkgever van het PC 200 (aanvullend paritair comité voor de bedienden) moet u aan uw werknemers jaarlijks (in de loop van de maand juni) ecocheques toekennen. Beloont u uw werknemers echter liever door een ander voordeel toe te kennen? In het PC 200 is dit mogelijk!
Voltijdse werknemers met een volledige referteperiode hebben recht op ecocheques ter waarde van 250 EUR.
Voor de deeltijdse bedienden worden de ecocheques betaald volgens onderstaande schijven:
Wekelijkse arbeidsduur
Vanaf 4/5 van een voltijdse betrekking
250 EUR
Vanaf 3/5 van een voltijdse betrekking
200 EUR
Vanaf ½ van een voltijdse betrekking
150 EUR
Minder dan ½ van een voltijdse betrekking
100 EUR
De bedienden met een onvolledige referteperiode of die gedurende de referteperiode zijn overgegaan van een voltijds naar een deeltijds statuut (of omgekeerd) ontvangen een pro rata van bovenvermelde bedragen. Voor meer details verwijzen wij naar ons sectordocument PC 200 – ecocheques.
Dit paritair comité voorziet de mogelijkheid om ecocheques om te zetten naar een gelijkwaardig voordeel.
De ondernemingen die van deze mogelijkheid gebruik wensen te maken, kunnen dit doen tot uiterlijk 31 oktober van het jaar waarin ecocheques werden uitbetaald. De nieuwe regeling zal dan van start gaan vanaf het daaropvolgende jaar. Opmerking: Nieuwe ondernemingen doen de omzetting ten laatste op 31 mei van het jaar van de eerste uitbetaling.
Verschillende alternatieven aan de ecocheques zijn in principe mogelijk, o.a.:
De procedure is verschillend naargelang er in uw onderneming een syndicale afvaardiging is of niet.
Bij gebrek hieraan voor 31 oktober, blijven de sectorale bepalingen met betrekking tot de ecocheques van toepassing. Dit impliceert dat u in juni 2018 dus ecocheques moet toekennen aan uw werknemers.
Indien u wenst over te gaan tot omzetting van de ecocheques, neem dan contact op met uw Payroll Consultant.
Bron: Collectieve arbeidsovereenkomst van 9 juni 2016 gesloten in het paritair comité voor de bedienden betreffende de ecocheques (registratienummer 134.425), van kracht van 01.07.2016 voor onbepaalde duur.
Auteur: Leen Lafourt
26/09/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.