Zelfstandige worden: wat met de kosten?

Auteur: By Partena Professional (-)
Leestijd: 6min

Een van de dingen die u gegarandeerd goed leert door zelfstandige te worden? Dat is… rekenen. Zolang een werkgever dat voor u doet, moet u daar niet (constant) van wakker liggen. Maar van zodra u op eigen benen gaat staan, moet u wel meer tellen. Want vanaf dan gaat het om úw resultaat. Zeker tijdens de voorbereiding, de start en het eerste jaar houdt u de cijfertjes best extra nauwlettend in de gaten. Hoe zit het met de kosten om zelfstandige te worden en het 1e jaar door te komen? Rekenmachine in de aanslag? We zetten het op een rij.

Moet u kapitaalkrachtig zijn om zelfstandige te worden? Waagt u de sprong best met een dikke spaarboek en een gulle sponsor onder de arm? Strikt genomen is een startkapitaal niet nodig als u geen (zware) investeringen moet doen en niet met leveranciers werkt. Freelancers en consultants (om er maar twee te noemen) kunnen meestal zonder grote uitgaven en beroepskosten aan de slag.

Zelfstandige worden = reserves aanleggen

Toch zal haast iedereen u minstens 2 dingen aanraden als u zelfstandige wilt worden: maak vooraf grondig uw rekening én leg financiële  reserves aan. Al was het maar om de opstart, de opbouw van uw klantenportefeuille, slappe periodes en periodes waarin u niet kunt werken te overleven. Just in case.Gebrek aan startkapitaal is een zwakke fundering die u tot het einde van uw zelfstandige activiteiten kan blijven achtervolgen. Mét startkapitaal praat u ook heel wat makkelijker met de bank of potentiële investeerders.

Waar kunt u terecht voor een lening of een microkrediet, subsidies, crowdfunding? Dat leest u hier.

Zelfstandige worden: kosten voor registratie (afhankelijk van gekozen vennootschapsvorm)

In de Startersgids ziet u welke administratieve stappen u moet zetten om uw eigen werkgever te worden. Bij SmartStart Online kunt u zich zelfs via uw laptop of tablet registreren. Alles bij elkaar bedragen die kosten om zelfstandige in hoofdberoep te worden nog geen €85. Niet onoverkomelijk dus. Vanaf dan kunt u onder uw eigen ondernemingsnaam, -nummer en btw-nummer voor eigen rekening doen wat u wilt.

Richt u een bvba op, dan komen er wel kosten bij. Het maatschappelijk kapitaal moet minstens €18.550 bedragen. Daarvan moet u een derde, €6.200, op een geblokkeerde rekening storten bij de oprichting. Als u dat wilt, mag u het overige kapitaal ook in natura inbrengen. Bij een eenpersoons-bvba ligt de stortingsplicht hoger. Zo moet u het dubbele, dus €12.400, storten op een geblokkeerde rekening.

Nog een verschil dat telt? Bij een eenmanszaak is sprake van een vereenvoudigde boekhouding, bij een bvba moet u rekening houden met een dubbele boekhouding. Eenvoudig uitgelegd: al uw inkomsten en uitgaven worden geregistreerd. Tegenover elke boeking komt een soort van tegenboeking, omdat er een ontvangst of een betaling tegenover staat. Elke transactie brengt een andere transactie mee, een schuld of een vordering. Afhankelijk van de grootte van uw onderneming, zal uw jaarrekening via een volledig of een verkort schema verlopen. Dit alles heeft een impact op de taak van (lees: rekening voor) uw boekhouder of accountant. Meer over die kosten leest u hier en verder in dit artikel.

Welke vennootschapsvormis nu de meest geschikte voor u en uw plannen? Dat is voer voor een diepgaand gesprek met uw boekhouder of accountant vóór uw opstart. 

Financieel plan

Op het moment dat u naar het SmartStart Online ondernemingsloket surft om u te registreren, hebt u al goed nagedacht over wat u precies gaat doen (businessplan) en hoe u hiermee uw brood wilt gaan verdienen (financieel plan).

Naar welk inkomen streeft u en hoe bereikt u dat doel? Hoe zit het met uw beroepskosten als zelfstandige, uw kantoor, mobiliteit, de website die u zeker nodig hebt, marketing? Lees hier wat u best allemaal opneemt in uw financieel plan. Financiële planning: eerlijk gezegd, dat is specialistenwerk. De voorbereidingsfase is dan ook ideaal om bij een boekhouder of accountant aan te kloppen. Want hij/zij is een perfect klankbord om uw ideeën te toetsen. En samen met u aan het rekenen te gaan.

 

Die boekhouder of accountant kost toch ook wat, denkt u? Inderdaad, maar zo’n professional kan u ook behoeden voor dure vergissingen en veel meerwaarde opleveren. Lees hier hoeveel u voor de diensten en het advies van uw boekhouder of accountant moet voorzien.

Sociale bijdragen

Als zelfstandige in hoofdberoep betaalt u elk kwartaal zogenaamde sociale bijdragen. Daarmee bouwt u socialezekerheidsrechten op:

  • moederschapsuitkering en dienstencheques voor huishoudhulp na de geboorte
  • kraamgeld en kinderbijslag
  • arbeidsongeschiktheidsuitkering
  • terugbetaling van medische kosten bij ziekte en ongeval
  • een kwartaal vrijstelling van sociale bijdragen bij mantelzorg
  • een uitkering bij tijdelijke stopzetting als uw bedrijf slachtoffer wordt van een natuurramp, brand, vernieling…
  • overbruggingsrecht
  • pensioen 

Die sociale bijdragen zijn niet voor iedereen hetzelfde. Zij worden berekend op uw netto beroepsinkomen van het lopende jaar. Als starter hebt u recht op 2 kwartalen uitstel van betaling. Uw effectief inkomen is nog niet bekend, zodat ook uw sociale bijdragen nog niet correct kunnen worden berekend. Dan kunt u ‘voorlopige bijdragen’ betalen, en wel voor de 3 eerste jaren. De fiscus laat u de keuze:

  • of u betaalt een bijdrage berekend op basis van een zelf ingeschat inkomen
  • of u betaalt op basis van het wettelijk minimum inkomen van €13.296,25 per jaar
     

Van zodra uw inkomen voor dat jaar gekend is, na 2 à 3 jaar, volgt een herziening. Geen zin in zo’n ‘toemaatje’ achteraf? Overleg dan met uw boekhouder of accountant hoe u meteen al de effectieve bijdragen kunt betalen. Dan komt u niet voor verrassingen te staan. Uw ‘copiloot’ kan eveneens helpen om uw beroepskosten optimaal fiscaal in te brengen zodat uw inkomen (en dus ook uw sociale bijdragen) correct blijven.

In dit artikel leest u meer over de kosten en de berekening van uw sociale bijdragen. 

Allemaal goed en wel, denkt u, maar ik word zelfstandige in bijberoep. Hoe zit het daarmee? Dit artikel maakt u wellicht heel wat wijzer. Maar ook uw boekhouder of accountant kan u daarover perfect informeren.

Wat u ook doet, u kunt altijd rekenen op de experts van Partena Professional. Over naar SmartStart Online.

Gerelateerde artikels