Een op de twee werknemers onder 35 jaar is ontevreden over job

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Slechts 46 procent van de jonge Belgische werknemers is écht tevreden met zijn of haar job. Eén op vijf overweegt zelfs van job te veranderen dit jaar. Dat blijkt uit een studie door Hallelujah, een bedrijf dat organisaties bijstaat om hun werkgeluk op een duurzame manier te vergroten, in samenwerking met iVOX. Karolien Hendrikx die de bevraging mee coördineerde licht toe.

Uit een representatieve steekproef bij meer dan 1.000 werkende Belgen en 250 HR-professionals blijkt dat bijna de helft van de Belgische werknemers jonger dan 35 ontevreden is met zijn huidige job. ‘Dat is een behoorlijk hoog cijfer’, benadrukt Karolien Hendrikx, docent organisatiepsychologie bij Open Universiteit, die nauw betrokken was bij de bevraging.

Een belangrijke oorzaak voor die relatief grote ontevredenheid bij jongere werknemers ziet Hendrikx in een gebrek aan mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling. ‘Jongere talenten willen de mogelijkheden krijgen om te kunnen groeien in hun huidige job, en ze verlangen opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.’

Verwaterd

Ook de coronacrisis heeft allicht een rol gespeeld. ‘Veel mensen hebben de tijd gehad om stil te staan bij hun huidige jobinhoud. En door al die videomeetings is het informele contact tussen medewerkers wat verwaterd.’

Bij de oudere werknemers is het net omgekeerd. Bijna 65 procent van de 55-plussers stipt een tevredenheidsscore van acht of meer op tien aan. ‘Dat hoeft niet te verbazen’, meent Karolien Hendrikx.

‘De meeste studies tonen aan dat oudere werknemers gemiddeld tevredener dan jongeren zijn met hun job, omdat ze doorgaans al een heel carrièreparcours afgelegd hebben.’ Ze weten beter wat ze willen en zijn er door de jaren heen beter in geslaagd om hun job af te stemmen op hun talenten en behoeften.

Jezelf zijn

Zowat alle werknemers hebben – ongeacht hun leeftijd – behoefte aan erkenning, zo blijkt uit de studie. Zijn Belgische werkgevers en HR-professionals zich daar voldoende van bewust?

‘Daar is nog wat werk aan de winkel’, merkt Karolien Hendrix. ‘Managers en werkgevers moeten over het algemeen sterker inzetten op het waarderen en erkennen van mensen in hun job. Ze moeten hun medewerkers ondersteunen en het gevoel geven dat ze daadwerkelijk een verschil maken. Daarmee stimuleren ze rechtstreeks de werktevredenheid.’

Ook het creëren van psychologische veiligheid binnen de bedrijfscultuur is belangrijk. ‘Mensen moeten het gevoel hebben dat ze zichzelf mogen zijn, hun mening mogen geven en bezorgdheden kunnen uiten binnen hun job.’

Nu of nooit

Voorts is het voor bedrijven ook belangrijk om een retentieplan te ontwikkelen waarbij verschillende generaties in kaart worden gebracht. ‘We weten al dat persoonlijke ontwikkeling voor de jongere groep één van de belangrijkste motivatiefactoren is. Oudere werknemers hechten dan weer meer belang aan een aangepaste werkplek’, zegt Karolien Hendrikx.

De komende jaren zullen bedrijven alles uit de kast moeten halen om de motivatie en jobtevredenheid van hun mensen op te krikken én op peil te houden. ‘De oorlog om talent dwingt organisaties tot een doordacht beleid op dat vlak’, besluit Karolien Hendrix. ‘Willen ondernemingen hun werkgeversmerk de komende jaren kunnen uitbouwen en versterken, om zo aantrekkelijker te worden bij interne én externe talenten, dan maken ze daar vandaag maar beter werk van.’

Gerelateerde artikels