Bedrijfsauto's: Hybride palmt nu bijna een derde van het wagenpark in

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 13/06/2023 - 14:53
Laatste update: 14/06/2023 - 09:29

Brussel, 14 juni 2023 – De verschuiving naar een meer duurzame vloot van bedrijfswagens zet zich door, dat bevestigt het laatste onderzoek van Partena Professional zet de verschuiving naar duurzaamheid in het bedrijfswagenpark door. Benzinemotoren blijven het segment nipt domineren (34,25%), maar hybride modellen (30,89%) zijn aan een inhaalbeweging bezig. Elektrische voertuigen (17,13%) blijven terrein winnen. Anne Ghysels, Legal Expert bij Partena Professional, legt uit: “De verhoging van de CO2-bijdrage vanaf 1 juli, die werkgevers moeten betalen voor de wagens die ze ter beschikking stellen van hun werknemers, zal het belang van elektrische voertuigen in het bedrijfswagenpark nog versterken.

Dieselmodellen vervangen door hybrides

Het aandeel bedrijfswagens met een benzinemotor is relatief stabiel gebleven, schommelend tussen 31,62% in het vierde kwartaal van 2020 en 45,77% in het tweede kwartaal van 2022. In het tweede kwartaal van 2023 was benzine de populairste motor onder bedrijfswagens, goed voor 34,25% van het wagenpark.

Terwijl dieselmodellen in 2019 nog goed waren voor meer dan 60% van alle bedrijfswagens, is hun aantal geleidelijk gedaald tot slechts 17,13% in het tweede kwartaal van 2023. Deze scherpe daling wordt gecompenseerd door de opkomst van hybride/benzine en elektrische voertuigen. Bedrijfsauto's met een hybride/benzinemotor stijgen gestaag sinds 2019 en zijn nu de op één na meest voorkomende motor in het wagenpark, goed voor 30,89% in het tweede kwartaal van 2023.

Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen, die langzamer zijn gegroeid en 17,13% van de steekproef uitmaken. Het aandeel van hybride/diesel- en LPG-motoren is marginaal en vertegenwoordigt minder dan 0,7% van de totale steekproef.

Stijging cataloguswaarde

Partena Professional ziet ook de cataloguswaarde van bedrijfswagens stijgen. De mediane prijs is gestegen van € 33.399 in 2019 naar € 35.254 in 2023.

Natuurlijk zijn er verschillen afhankelijk van de motor. De mediane prijs voor benzinemotoren is € 29.128, terwijl die voor dieselmotoren € 36.948 is. Ondertussen kosten benzinehybrides en elektrische voertuigen - waarvan er steeds meer zijn - respectievelijk € 51.558 en € 59.020. "Ondanks het feit dat de mediane catalogusprijs niet veel verandert, is de combinatie van de hogere catalogusprijs van elektrische en hybride/benzineauto's en de toename van hun aantal de belangrijkste budgettaire uitdaging voor werkgevers", zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager bij Partena Professional.

Bedrijfswagens voor directeurs en managers hebben een hogere mediane catalogusprijs dan andere categorieën, namelijk € 66.734.

Bovendien verschillen de catalogusprijzen per geslacht: voor vrouwen bedragen ze € 31.620, tegenover € 37.405 voor mannen.

Relatieve vermindering van CO2-uitstoot

Volgens gegevens van Partena Professional zal het mediane niveau van de CO2-uitstoot van bedrijfswagens dalen van 114 gram/km in 2019 tot 109 gram/km in 2023. De uitstoot was echter nog lager in 2020 (106 gram/km) en 2021 (108 gram/km). De aanwezigheid van meer bedrijfswagens met benzinemotoren, die vervuilender zijn, zou kunnen verklaren waarom de daling van de CO2-uitstoot niet gestaag is doorgegaan.

Vanaf 1 juli 2023 zal de CO2-solidariteitsbijdrage die werkgevers betalen voor de voertuigen die ze ter beschikking stellen van hun werknemers stijgen voor bepaalde voertuigcategorieën ten gevolge van een beslissing van de federale regering. Enkel zuiver elektrische voertuigen zullen op 1 juli 2023 vrijgesteld zijn van deze verhoging.

De minimum CO2-bijdrage zal ook stijgen. Deze bedraagt momenteel € 20,83 (€ 31,34 na indexering) en zal op 1 januari 2025 stijgen tot € 23,41.

Voor bedrijfsvoertuigen die vanaf 1 juli 2023 worden gekocht, gehuurd of geleased, wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een coëfficiënt van 2,25. Deze coëfficiënt zal de komende jaren blijven stijgen tot 2,75 op 1 januari 2025. "De datum van 1 juli 2023 is doorslaggevend, omdat deze bepaalt of het voertuig al dan niet onderhevig is aan de verhoging van de CO2-bijdrage. Het is de datum van de bestelbon of het afsluiten van het leasingcontract die in aanmerking zal worden genomen voor de toepassing ervan," besluit Anne Ghysels, Legal Expert bij Partena Professional.

Gerelateerde artikels