Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Sinds 1 april 2014 zijn er verschillende wijzigingen in werking getreden wat betreft de Vlaamse kinderopvang. In deze infoflash beschrijven wij deze veranderingen om daarna concreet in te gaan op de gevolgen voor de werkgevers in de sector.
Het onderscheid tussen kinderopvang met attest van toezicht en de erkende en/of gesubsidieerde kinderopvang verdwijnt waardoor alle opvang vergunde opvang wordt. Louter gemelde opvang is niet langer mogelijk. Wie een attest van toezicht, erkenning of toestemming heeft, krijgt op 1 april automatisch de vergunning. Ook de subsidies worden automatisch omgezet.
Wie vanaf 1 april 2014 kinderopvang wenst te organiseren, dient over een vergunning van Kind en Gezin te beschikken. Kind en Gezin zal een dergelijke vergunning toekennen (voor gezinsopvang, voor groepsopvang of voor opvang aan huis) wanneer blijkt dat de organisator voldoet aan de startvoorwaarden (voorwaarden m.b.t. infrastructuur, veiligheid en gezondheid, brandveiligheidsvoorschriften, …).
De organisator van kinderopvang met een vergunning kan vervolgens een subsidie aanvragen bij Kind en Gezin. De bedoeling van het nieuwe decreet is de toegang tot subsidies voor iedereen gelijk te maken en te werken volgens een trapsysteem.
Hierna volgt een beknopt overzicht van de verschillende subsidies en de hieraan gekoppelde voorwaarden. Voor meer gedetailleerde informatie en indien u bijkomende vragen heeft met betrekking tot deze materie, raden wij u aan rechtstreeks contact op te nemen met Kind en Gezin (www.kindengezin.be).
Bijkomende voorwaarde in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: voorrang aan kinderen waarvan minstens 1 ouder het Nederlands voldoende machtig is en dit ten belope van maximum 55 % van hun opvangcapaciteit.
Het aanvragen van een subsidie is echter geenszins een verplichting. Kinderopvang met vergunning zonder subsidie blijft dus nog steeds mogelijk.
In functie van de gewijzigde regelgeving bereiden de sociale partners binnen het PC 331 een bijzondere CAO voor alsook de aanpassing van verscheidene bestaande CAO’s. In afwachting wijzigt er voorlopig niets op het vlak van de toe te passen CAO’s en lonen.
Naar aanleiding van de inwerkingtreding van bovenvermelde wijzigingen, verscheen er op 26 maart 2014 een bericht in het Belgisch Staatsblad van Minister van Werk, Monica De Coninck, waarin zij haar beslissing aankondigt om het bevoegdheidsgebied van het PC 331 voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector te wijzigen. De kinderkribben, peutertuinen, diensten voor onthaalouders, diensten voor thuisopvang van zieke kinderen en buitenschoolse kinderopvang zal vervangen worden door de benaming ‘organisatoren van buitenschoolse opvang’. Daarnaast zal dit PC eveneens bevoegd worden voor:
Deze wijzigingen zullen pas in werking treden wanneer er hierover een Koninklijk Besluit gepubliceerd wordt.
Wij houden u uiteraard op de hoogte van zodra wij over bijkomende informatie beschikken.
Bronnen: Kind en Gezin (www.kindengezin.be); Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, B.S. 15 juni 2012; Bericht betreffende een nieuwe regeling van de werkingssfeer van een paritair comité, B.S. 26 maart 2014.
Auteur: Leen Lafourt
11/04/2014
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.