Vakantiegeld bij corona-werkloosheid in 2020: weldra compensatie voor werkgevers van bedienden

Auteur: Els Poelman (Legal Expert)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 23/03/2021 - 09:10
Laatste update: 23/03/2021 - 09:32

De lang aangekondigde compensatie wordt binnenkort door de RSZ berekend, en zal in mindering komen van de bijdragen van het 2e kwartaal 2021.  

Achtergrond

In 2020 werd tijdelijke werkloosheid corona gelijkgesteld voor de jaarlijkse vakantie. Afwezigheid wegens corona-werkloosheids geeft dus, net zoals effectieve prestaties, recht op jaarlijkse vakantie en op het daarbij horend enkel en dubbel vakantiegeld.

Die gelijkstelling is er gekomen op basis van een politiek akkoord, waarbij werd bedongen dat werkgevers de kost niet (volledig) zouden dragen.

Voor arbeiders dragen werkgevers sowieso niet de kost voor de gelijkstelling, want de  bijdrage voor de sector jaarlijkse vakantie (15,84%) wordt enkel berekend op de effectieve lonen van hun arbeiders. Het is de Rijksdienst voor Jaarlijkse vakantie die (via een toelage) de gelijkstelling financiert.

Voor bedienden is de situatie anders: hier betaalt de individuele werkgever het enkel en dubbel vakantiegeld op het (fictief) loon voor de gelijkgestelde dagen.  Voor hen is het hierna besproken compensatiemechanisme bedoeld.

In een notendop

Voor de compensatie stelt de overheid een gesloten budget ter beschikking van € 93.582.741,00. De compensatie wordt dus niet berekend op basis van de werkelijke kost van elke individuele werkgever, want dan zou het budget niet gerespecteerd worden.

Het gesloten budget van € 93. 582.741,00 wordt verdeeld over de werkgevers van bedienden met corona-werkloosheid in 2020, volgens een welbepaalde verdeelsleutel die per werkgever rekening houdt met twee gegevens:  

  1. het aandeel corona-werkloosheid bij de bedienden in het 2e, 3e en 4e kwartaal 2020: hoe groter dat aandeel, hoe groter het deel van het budget dat de werkgever maximaal kan bekomen
  2. het aandeel corona-werkloosheid bij de bedienden in het 2e kwartaal 2020 (referentiekwartaal): hoe groter dat aandeel in het 2e kwartaal 2020, hoe meer de werkelijk betaalde compensatie het maximum van punt 1 (hiervoor) zal benaderen.

De corona-werkloosheid in het 2e kwartaal 2020 bepaalt de pro-rata regel toegepast op de  maximaal mogelijke compensatie. Op die manier komt het globale budget vooral ten goede van werkgevers het meest getroffen door de eerste lockdown.

Berekening per werkgever in detail

Stap 1 = Het gemiddelde percentage corona-werkloosheid in het tweede kwartaal 2020 bepalen

Hoe groter het gemiddeld percentage corona-werkloosheid bij de bedienden in het tweede kwartaal 2020, hoe groter de uiteindelijke compensatie kan uitkomen.

De berekening begint op het laagste niveau, per individuele bediende op basis van een “corona-prestatiebreuk”:  dagen corona-werkloosheid/(13 x contractueel aantal werkdagen per week)

Corona-werkloosheid wordt geïdentificeerd op basis van prestatiecode 77 dmfa.

De “corona-prestatiebreuk” volgt de principes van de prestatiebreuk (µ) structurele vermindering, d.w.z.

  • dat er met uren wordt gewerkt voor bedienden die ook in uren worden aangegeven (bv. deeltijders)
  • dat er desgevallend een globale corona-prestatiebreuk wordt bepaald op basis van partiele corona-prestatiebreuken per tewerkstellingslijn 

Het gemiddelde van de individuele corona-prestatiebreuken van alle bedienden geeft het gemiddelde percentage aan corona-werkloosheid, dat voor betrokken werkgever overgaat naar stap 2  hierna.

Voorbeeld

Werkgever X heeft in het tweede kwartaal 10 voltijdse bedienden in de 5-dagenweek. 5 daarvan hebben 20 dagen corona-werkloosheid en 5 hebben 30 dagen corona-werkloosheid (prestatiecode 77 dmfa).

5 x (20/65) + 5 x (30/65) = 3,85

3,85/10 =   0,385 = 39%

Stap 2 = het compensatiepercentage bepalen

Het compensatiepercentage bepaalt het percentage van de compensatie:

Gemiddeld % corona-werkloosheid bedienden in het tweede kwartaal 2020

Compensatiepercentage voor deze werkgever

< 10

Geen compensatie

10 en < 20

33%

20 en < 50

66%

≥ 50

100%

Vervolg voorbeeld

Werkgever X heeft in het 2e kwartaal 2020 een gemiddeld % corona-werkloosheid van 39%. Zijn compensatiepercentage is 66%.

Stap 3 = de compensatie in € berekenen

Het budget van € 93.582.741 is de vertrekbasis. Een individuele werkgever heeft daarin een maximaal aandeel,  in verhouding tot het aandeel van zijn corona-werkloosheid in de globale corona-werkloosheid van 2020. Het maximaal aandeel wordt herleid op basis van het compensatiepercentage van stap 2.

De reglementering werkt met de formule: E x (A/T)

E = het budget van € 93.582.741

A = het aandeel in het budget van de individuele werkgever: de som van alle corona-presatiebreuken van de bedienden van deze werkgever in het 2e, 3e en 4e kwartaal 2020 (berekening per bediende zoals in stap 1), herleid met het compensatiepercentage van stap 2

T = de aandelen van alle werkgevers samen: de som van alle resultaten A van alle werkgevers

Vervolg voorbeeld

We gaan verder met de gegevens van werkgever X

Compensatiepercentage = 66%

Stel dat de situatie bij werkgever X in het 3e en 4e kwartaal 2020 dezelfde is als in het 2e kwartaal

A =  (3,85 x 3) x 66% = 7,62

Stel dat de som van factor A voor alle werkgevers samen = 1.000.000  

Compensatie in € voor werkgever X:  € 93.582.741 x 7,62/1.000.000 = € 713,10

Praktisch

De RSZ berekent de compensatie automatisch op basis van de dmfa van 2020 – de werkgever hoeft geen aanvraag te doen.

Het resultaat wordt in mindering gebracht van de bijdragen die de werkgever verschuldigd is voor het 2e kwartaal 2021. Ongebruikt krediet wordt overgedragen naar volgende kwartalen voor zover er voldoende bijdragen zijn.

In de loop van het 2e kwartaal ontvangt elke betrokken werkgever een bericht in de e-box, met het detail van de compensatie.

Bron:

- Wet van 20 december 2020 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19 pandemie, B.S. 30.12.2020

- Mededeling RSZ aan de sociale secretariaten

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.