Hulp aan zelfstandigen die moeilijkheden ondervinden door de rellen van 11, 15 en 25 november in brussel

Auteur: Compass
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 30/11/2017 - 13:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Om de zelfstandigen te helpen die nadelen ondervonden hebben door de rellen in Brussel, kan een uitstel van betaling van de sociale bijdragen aangevraagd worden.

Zelfstandigen die problemen ondervonden hebben, als gevolg van de rellen, kunnen voor 22 december 2017 een schriftelijke aanvraag indienen bij ons socialeverzekeringsfonds. Deze maatregel is van toepassing voor elke zelfstandige in hoofdberoep en voor elke meewerkende echtgenoot met maxi-statuut.

Indien u van deze maatregel gebruik wenst te maken, moet u aan de hand van bewijsstukken aantonen dat uw activiteit nadelen heeft ondervonden door de rellen (bijvoorbeeld: verlies omzetcijfer, beschadigde uitstalramen, …).

Wat moet er in de aanvraag vermeld worden ?

Uw aanvraag moet het volgende vermelden:

  • uw naam, voornaam en woonplaats;
  • de naam en de maatschappelijke zetel van uw bedrijf;
  • uw ondernemingsnummer.

Welke bijdrage komt in aanmerking voor deze maatregel en tegen welke vervaldag moet deze betaald zijn ?

Dit uitstel van betaling heeft betrekking op de voorlopige bijdragen van het vierde kwartaal 2017. Deze moet pas betaald worden voor 15 december 2018.

Deze maatregel is niet van toepassing voor de reeds betaalde sociale bijdragen.

Welke gevolgen heeft dit uitstel van betaling voor uw sociale rechten ?

U behoudt uw sociale rechten voor zover de sociale bijdrage betaald wordt binnen de verlengde termijn. De verhogingen worden automatisch kwijtgescholden.

Indien de bijdrage niet binnen deze verlengde termijn betaald wordt, zal onze instelling verplicht zijn om verhogingen aan te rekenen en zullen de eventueel toegekende sociale uitkeringen moeten teruggevorderd worden.

Wij herinneren er u aan dat u nog altijd, onder bepaalde voorwaarden, een aanvraag tot vermindering of tot vrijstelling van bijdragen kan indienen bij onze instelling.

Voor meer inlichtingen kan uw terecht bij uw Customer Advisor bij Partena Compass.

Auteur: Compass

30/11/2017

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.