Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Vanaf 1 april 2017 moet de opdracht van syndicus, uitgeoefend in een vereniging van mede-eigenaars, het voorwerp uitmaken van een inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Ons ondernemingsloket Smartstart zorgt voor de inschrijving van de functie van syndicus bij de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) in de KBO.
Welke informatie moet u ons overmaken om over te gaan tot de inschrijving van de syndicus?
1. Het ondernemingsnummer van de vereniging van mede-eigenaars
Daarom is het noodzakelijk dat de vereniging van mede-eigenaars vooraf geregistreerd werd bij het Hypotheekkantoor. Indien dit niet het geval is, vragen wij u om de informatie hierover te consulteren door te klikken op de link.
2. Een uittreksel van de aanstellingsakte of de benoemingsakte van de syndicus
Dit uittreksel bevat volgende gegevens: de datum van de aanstelling of de benoeming, de naam, voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus of, indien het gaat om een vennootschap, de vorm, de maatschappelijke benaming, de maatschappelijke zetel en het ondernemingsnummer indien de vennootschap ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
3. Het rijksregisternummer of het identificatienummer
Het rijksregisternummer of het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de syndicus indien het gaat om een fysieke persoon. Indien het gaat om een rechtspersoon: het ondernemingsnummer, het rijksregisternummer of het identificatienummer bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van haar permanente vertegenwoordiger.
Binnen welke termijn moet de syndicus of de vereniging van mede-eigenaars de inschrijvingsaanvraag indienen ?
De inschrijvingsaanvraag van de functies van de syndicus binnen een VME in de KBO moet ten laatste ingediend worden bij ons ondernemingsloket SmartStart op de dag voor de datum waarop de opdracht als syndicus start, tenzij indien de beslissing van zijn aanstelling of zijn benoeming minder dan 8 werkdagen voor de aanvangsdatum van zijn opdracht als syndicus genomen werd. In dat geval is de inschrijvingstermijn 8 werkdagen volgend op de aanstelling of benoeming van de syndicus.
Wijziging of schrapping van de identificatiegegevens
Ons ondernemingsloket SmartStart zorgt ook voor alle wijzigingen die kunnen optreden. Indien de opdracht van de syndicus beëindigd wordt, gaan wij over tot de schrapping in de KBO van de functie van syndicus binnen de VME. Alle aanvragen tot wijziging of schrapping van het mandaat van syndicus moeten ons binnen dezelfde termijnen overgemaakt worden als deze die gelden voor de inschrijving. Het is belangrijk dat alle documenten die noodzakelijk zijn voor de wijziging of de schrapping aangebracht worden.
Bijzonderheid voor de verenigingen van mede-eigenaars die voor 1 april 2017 reeds ingeschreven waren bij de KBO
Zij hebben een termijn van één jaar om te voldoen aan de verplichting tot inschrijving bij de KBO van de functie van hun syndicus in de VME.
Voor meer inlichtingen, contacteer ons gerust op het e-mailadres syndic@partena.be.
Auteur: SmartStart
27/03/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.