Eenheidsstatuut: nieuwe ontwikkelingen voor de ondernemingen in moeilijkheden of in herstructurering

Auteur: Anne Beckers
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 09/05/2014 - 14:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Op 4 april keurde de Ministerraad een ontwerp van koninklijk besluit goed dat de harmonisering van de statuten arbeiders-bedienden moet verbeteren. Dit ontwerp heeft betrekking op twee punten:

  • De opzeggingstermijn betekend met het oog op de werkloosheid met bedrijfstoeslag in een onderneming in moeilijkheden of in herstructurering;
  • De gedeeltelijke terugbetaling van de inschakelingsvergoeding.

Indien de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt door een onderneming die erkend wordt als onderneming in herstructurering of in moeilijkheden, kan de opzeggingstermijn verkort worden tot 26 weken. Tot op heden bestaat deze mogelijkheid enkel voor bedienden. Deze zal uitgebreid worden naar de arbeiders.

De inschakelingsvergoeding is de vergoeding die de werkgever moet betalen aan de werknemer die ingeschreven is bij een tewerkstellingscel.

De werkgever kan van de RVA de terugbetaling bekomen van het verschil tussen de inschakelingsvergoeding en het bedrag van de opzeggingsvergoeding die normaal verschuldigd zou zijn geweest.  Momenteel geldt deze regeling enkel voor arbeiders die ingeschreven zijn bij een tewerkstellingscel.

Voor de ontslagen betekend vanaf 01.01.2014 zal de mogelijkheid tot terugbetaling voortaan uitgebreid worden naar het ontslag van bedienden die ingeschreven zijn bij een tewerkstellingscel.

Bron: Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 december 1992 betreffende de toekenning van werkloosheidsuitkeringen in geval van brugpensioen, het koninklijk besluit van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, en van het koninklijk besluit van 9 maart 2006 betreffende het activerend beleid bij herstructureringen – Ministerraad van 4 april 2014.

Auteur: Anne Beckers

09/05/2014

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.