Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Bij Koninklijk Besluit werd de procedure bepaald voor het opstellen/wijzigen van het arbeidsreglement dat van toepassing is op het personeel dat, enerzijds, tewerkgesteld is in de diplomatieke zendingen of de consulaire posten en dat, anderzijds, onderworpen is aan de in België toepasselijke wetgeving.
De procedure die beschreven wordt in het Koninklijk Besluit van 9 december 2015 (in werking getreden op 31 december 2015) kan concreet als volgt worden samengevat:
- als de verzoeningspoging lukt, treedt het arbeidsreglement in werking op de 8e dag na de verzoening;
- als de verzoeningspoging mislukt, stelt de werkgever het arbeidsreglement op (nadat hij een afschrift heeft ontvangen van het proces-verbaal van niet-verzoening); het arbeidsreglement treedt in werking 15 dagen na de datum van de beslissing door de werkgever (tenzij anders bepaald).
Herhaling! De procedure voor het opstellen/wijzigen van het arbeidsreglement dat van toepassing is in de ondernemingen van de privésector wordt beschreven in de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen. Deze procedure verschilt naargelang er al dan niet een ondernemingsraad bestaat in de onderneming.
Bron: Koninklijk Besluit van 9 december 2015 tot bepaling van de te volgen procedure voor het opstellen en het wijzigen van het arbeidsreglement dat van toepassing is op het personeel tewerkgesteld in de diplomatieke zendingen en de consulaire posten, B.S. 21 december 2015.
Auteur: Catherine Mairy
25/02/2016
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.