Deconnectie en gebruik van digitale communicatiemiddelen: afspraken maken op ondernemingsniveau

Auteur: Catherine Mairy
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 25/04/2018 - 14:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

De wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie voorziet, sinds 9 april 2018, in de verplichting om binnen de onderneming overleg te organiseren over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen (pc, laptop, gsm, smartphone, tablet, enz.).

Bedoelde werkgevers

Alle werkgevers uit (hoofdzakelijk) de privésector moeten overleg organiseren over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen.

Doelstelling

Er wordt vastgesteld dat werknemers niet alleen vaak buiten de normale werkuren geconnecteerd zijn, maar ook dat telewerken en andere vormen van plaats- en tijdonafhankelijk werken steeds frequenter worden.

Het doel dat met deze nieuwe verplichting wordt nagestreefd, is dus dubbel:

  • enerzijds het bestrijden van overmatige stress op het werk en burn-out;
  • en, anderzijds, het verzekeren van het respect voor de rusttijden, jaarlijkse vakantie en andere verloven van de werknemers en het vrijwaren van de balans tussen werk en privéleven.

In de praktijk

De werkgever organiseert een overleg over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen:

  • in het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij gebrek daaraan, in de vakbondsafvaardiging of, bij gebrek daaraan, met de werknemers;
  • op regelmatige tijdstippen, en telkens wanneer de werknemers(vertegenwoordigers) erom verzoeken.

Op basis van dit overleg kunnen voorstellen geformuleerd worden en adviezen worden uitgebracht.

De afspraken die eruit voortvloeien, zullen duidelijk zijn en ‘op maat’ worden uitgewerkt: gedragsregels (bv. moet de werknemer bereikbaar zijn buiten de werkuren of professionele e-mails/sms’en beantwoorden?), technische oplossingen, enz.

Die afspraken kunnen worden ingevoerd in het arbeidsreglement (mits de gebruikelijke procedure voor het wijzigen van het arbeidsreglement wordt nageleefd). Er kan ook een collectieve arbeidsovereenkomst voor worden gesloten.

Het is raadzaam om ze later aan te passen of aan te vullen, al naargelang de behoeften/vragen van de werknemers en de werkgever (bv. wanneer meerdere werknemers vragen om één of twee dagen per week te mogen telewerken, wanneer een bedrijfssmartphone ter beschikking van de werknemers wordt gesteld, enz.).

Opgelet! De wet van 26 maart 2018 voert geen ‘recht op deconnectie’ in, maar afspraken op ondernemingsniveau zouden hierin wel kunnen voorzien.

Bron: wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie, B.S. 30 maart 2018.

Auteur: Catherine Mairy

25/04/2018

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.