Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie voorziet, sinds 9 april 2018, in de verplichting om binnen de onderneming overleg te organiseren over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen (pc, laptop, gsm, smartphone, tablet, enz.).
Alle werkgevers uit (hoofdzakelijk) de privésector moeten overleg organiseren over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen.
Er wordt vastgesteld dat werknemers niet alleen vaak buiten de normale werkuren geconnecteerd zijn, maar ook dat telewerken en andere vormen van plaats- en tijdonafhankelijk werken steeds frequenter worden.
Het doel dat met deze nieuwe verplichting wordt nagestreefd, is dus dubbel:
De werkgever organiseert een overleg over deconnectie van het werk en het gebruik van digitale communicatiemiddelen:
Op basis van dit overleg kunnen voorstellen geformuleerd worden en adviezen worden uitgebracht.
De afspraken die eruit voortvloeien, zullen duidelijk zijn en ‘op maat’ worden uitgewerkt: gedragsregels (bv. moet de werknemer bereikbaar zijn buiten de werkuren of professionele e-mails/sms’en beantwoorden?), technische oplossingen, enz.
Die afspraken kunnen worden ingevoerd in het arbeidsreglement (mits de gebruikelijke procedure voor het wijzigen van het arbeidsreglement wordt nageleefd). Er kan ook een collectieve arbeidsovereenkomst voor worden gesloten.
Het is raadzaam om ze later aan te passen of aan te vullen, al naargelang de behoeften/vragen van de werknemers en de werkgever (bv. wanneer meerdere werknemers vragen om één of twee dagen per week te mogen telewerken, wanneer een bedrijfssmartphone ter beschikking van de werknemers wordt gesteld, enz.).
Opgelet! De wet van 26 maart 2018 voert geen ‘recht op deconnectie’ in, maar afspraken op ondernemingsniveau zouden hierin wel kunnen voorzien.
Bron: wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie, B.S. 30 maart 2018.
Auteur: Catherine Mairy
25/04/2018
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.