De vereenvoudiging van deeltijds werk

Het wetsontwerp voorziet een vereenvoudiging en modernisering van de bekendmakings- en controlemaatregelen voor deeltijdse arbeidsprestaties.

Deze vereenvoudiging heeft betrekking op:

- het arbeidsreglement

- de arbeidsovereenkomst

- het informeren van de werknemers

- de controledocumenten voor de prestaties

Deze maatregelen treden niet in werking op 1 februari 2017, maar vanaf de 1e dag van de 7e maand nadat de wet gepubliceerd wordt in het Belgisch Staatsblad met overgangsbepalingen voor de bestaande variabele deeltijdse arbeidsroosters. Het arbeidsreglement moet binnen de 6 maanden na de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen aangepast worden, tijdens deze aanpassingsperiode blijven de bestaande regels van toepassing.

Opmerking: 

In het wetsontwerp is er niets voorzien met betrekking tot de bijkomende kredieturen zonder overloon. Er is een Koninklijk Besluit in de maak dat dit krediet verhoogd naar 3u14 per week in de referentieperiode, met een maximum van 168 uur.

A. Het arbeidsreglement

Het arbeidsreglement moet het begin en einde van de normale arbeidsdag vermelden, alsook het ogenblik en de duur van de rustpauzes en de dagen waarop geen arbeid wordt verricht.

De verplichting om deze aanduidingen afzonderlijk te vermelden voor elke variabele deeltijdse arbeidsregeling, werd afgeschaft.

In de plaats hiervan werd de verplichting ingevoerd om in het arbeidsreglement een ‘algemeen tijdelijk kader’ op te nemen voor deze werknemers met vermelding van:

  • het dagelijks bereik van de prestaties
  • de gewerkte dagen
  • de maximale en minimale duur van de dag- en weekprestaties
  • de manier waarop en de termijn waarbinnen de werknemers verwittigd zullen worden van hun prestaties

Het ziet ernaar uit dat de arbeidsroosters van werknemers die tewerkgesteld zijn volgens een vast arbeidsrooster, niet meer vermeld moeten worden in het arbeidsreglement. Dit punt is echter nog niet duidelijk.

B. De arbeidsovereenkomst

De arbeidsovereenkomst voor deeltijdse arbeid moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer start met de uitvoering van zijn overeenkomst.

  1. Voor werknemers die tewerkgesteld worden met een vast arbeidsrooster

De arbeidsovereenkomst vermeldt:

  • de arbeidsregeling (de arbeidsduur per week)
  • het overeengekomen arbeidsrooster (de gepresteerde dagen en uren)
  • en eventueel de arbeidscyclus wanneer de arbeid georganiseerd wordt over een cyclus van meer dan één week

     
  1. Voor werknemers die tewerkgesteld worden in het kader van een variabel arbeidsrooster.

De arbeidsovereenkomst vermeldt:

  • dat het arbeidsrooster bepaald zal worden in overeenstemming met het algemeen kader voorzien in het arbeidsreglement
  • de deeltijdse arbeidsregeling die overeengekomen werd

C. Het meedelen van de variabele deeltijdse arbeidsroosters

Wanneer het arbeidsrooster variabel is, zullen de werknemers op voorhand worden ingelicht via een schriftelijk en gedateerd bericht volgens de middelen en binnen de termijn vermeld in het arbeidsreglement.

Deze termijn bedraagt 5 werkdagen vóór de aanvang van de prestaties. Een kortere termijn (minimum één werkdag) kan voorzien worden door een collectieve arbeidsovereenkomst in de sector, verbindend verklaard bij Koninklijk Besluit.

Bovendien moet dit bericht (of een kopie van dit bericht) met de individuele arbeidsroosters elektronisch of op papier bewaard worden op de plaats waar het arbeidsreglement geraadpleegd kan worden vanaf het ogenblik dat en zolang het arbeidsrooster van kracht is. Het moet worden bewaard voor een periode van een jaar vanaf de dag waarop het arbeidsrooster dat erin wordt vermeld, niet langer van kracht is.

Concreet? Betekening en aanplakking van de variabele arbeidsroosters in één unieke ‘boodschap’ in elektronische vorm of op papier. Er zijn dus geen twee kennisgevingen meer nodig zoals in de huidige wetgeving (betekening aan de werknemer + aanplakking van een bericht voor het Toezicht op de Sociale Wetten).

D. Controle prestaties

Onafhankelijk van de maatregelen voor het openbaar maken van de arbeidsroosters, moet de werkgever een controledocument bijhouden met de afwijkingen van de arbeidsroosters.

Eensysteem van tijdsopvolging mag dit controledocument onder bepaalde voorwaarden vervangen.

Dit systeem moet betrouwbaar en toegankelijk zijn. Dit geldt zowel voor de elektronische versie als voor de versie op papier.

Gerelateerde artikels