Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Van de markten met het mobiele Maoline tot haar eigen winkel in Eigenbrakel: de chocoladepassie van Marie-Caroline Vroman is versmolten tot een steeds verder bloeiende onderneming. “Mijn artisanale chocoladeproject is 5 jaar geleden ontstaan”, vertelt Marie-Caroline. “Wat ik maak? Pralines, chocolades, taarten … Ik ben gestart met een foodtruck op de markten van Vlaams-Brabant. Gesterkt door dat succes heb ik mijn eigen winkel geopend naast mijn atelier. Mijn vak als chocolademaker heb ik altijd op dezelfde manier bekeken: eenvoudige en lekkere producten aanbieden op basis van de beste producten, en voorrang geven aan kwaliteit en versheid. Er is dus geen sprake van toegevoegde suikers, bewaarmiddelen, aroma’s of kleurmiddelen. Fruit, pistachenoten … Alle producten zijn gemaakt op basis van echte basisingrediënten.”
Maar met de productie in haar atelier, de markten en het beheer van haar winkel, had Marie-Caroline al snel versterking nodig. “De winkel was in het begin twee dagen per week open, daarna zijn we naar vier dagen gegaan. In oktober 2019 had ik een verkoopster nodig om de groei mee te ondersteunen.” En voor alle stappen die nodig waren voor deze eerste aanwerving kon Marie-Claire steunen op Partena Professional. “Ik was bang dat ik mezelf ging verliezen in het papierwerk, maar ik ben zeer goed begeleid. Alles is erg goed, vlot en eenvoudig verlopen. Mijn contact heeft me heel duidelijk uitgelegd wat ik moest weten.”
Zoals zovele zelfstandigheden kreeg Marie-Caroline de coronastorm over zich heen. Maar ook dan kon ze rekenen op de steun van Partena Professional. “De winkel mocht open blijven, maar alle marktactiviteiten zijn stopgezet. Mijn verkoopster heb ik jammer genoeg in tijdelijke werkloosheid moeten plaatsen. Het verkoopvolume is zwaar gezakt, temeer omdat het net voor Pasen gebeurde, wat normaal gezien een drukke periode is. Ik heb dus zelf ook het overbruggingsrecht moeten aanvragen. Partena Professional was mijn contact voor deze maatregelen. Ik heb de aanvragen via mail kunnen regelen en via de online formulieren op hun website. Het was een moeilijke periode voor iedereen, maar alles is snel verlopen, zowel voor mijn werknemer als voor mij. Dus ja, ik ben erg tevreden over de manier waarop alles is afgehandeld. Dat was belangrijk in deze ongeziene periode voor iedereen, waarin ik me veel andere vragen stelde.”
Gelukkig voor Marie-Caroline zijn de zaken sindsdien in de goede richting geëvolueerd. “De zaken hebben goed hernomen en mijn verkoopster heeft het werk hervat in mei.”