Jezelf heruitvinden om tegemoet te komen aan de verwachtingen van zelfstandigen

Zoek naar andere interviews

Voor het eerst in mijn leven had ik geen werk noch inkomsten meer, en was ik afhankelijk van overheidshulp om te overleven.
Vincent Flibustier, organiseert opleidingen, Brussel

Se réinventer pour répondre aux attentes des indépendants
“Na mijn ontevredenheid te hebben geuit bij de start van de crisis, kon ik het ook waarderen dat iemand van Partena Professional contact met me heeft opgenomen. Daardoor besefte ik de omvang van wat ze hebben moeten beheren.”  Vincent Flibustier, organiseert opleidingen

De ene is zelfstandige en is hard getroffen door de coronacrisis. De andere beheert het contactcenter van het sociale verzekeringsfonds Partena Professional, dat zijn manier van werken volledig heeft moeten heruitvinden. In dit dubbelinterview vertellen ze hoe zij deze lange crisismaanden hebben beleefd.

 

Vóór 13 maart 2020 kon u Vincent Flibustier vooral aantreffen in scholen of culturele locaties. En gezien zijn professionele achtergrond hadden jullie toen hoogstwaarschijnlijk een geanimeerd gesprek gehad over films of over fake news op het internet. “Ik bied scholen opleidingen aan waarmee ze hun leerlingen kunnen sensibiliseren voor fake news, door mijn ervaringen te delen als oprichter van de parodiewebsite Nordpresse. Het achterliggende idee is om de mechanismen te onthullen achter de valse informatie die online circuleert. Zo wil ik hen niet alleen inzicht bieden in hoe fake news werkt, maar wil ik hen er ook tegen wapenen. Naast mijn activiteiten als voorlichter werk ik ook als communicatieconsultant voor de culturele sector, met name voor de cinema.”

Als scholen en de cultuursector je werkgebied zijn, dan komen de lockdowns hard aan. Van de ene dag op de andere bevond Vincent zich in een situatie die hij nooit had kunnen bedenken. “Ik ben 30 jaar oud en ik ben al meer dan 10 jaar zelfstandige. Voor het eerst in mijn leven had ik geen werk noch inkomsten meer, en was ik afhankelijk van overheidshulp om te overleven.”

 

Een ongeziene uitdaging en fundamentele vragen

Ook voor Jérémie Pierre, Team Manager voor het sociale verzekeringsfonds Partena Professional, veranderde alles na 13 maart 2020. “Van in het begin van de crisis hebben we alles gedaan wat we konden om onze klanten te helpen, die plotsklaps gedwongen werden hun professionele activiteiten stil te leggen. Dat heeft tot een ondenkbare bijkomende werklast gezorgd waar we natuurlijk niet op voorbereid waren. In 2020 is het aantal aanvragen met 225 vermenigvuldigd! We hebben ook veel meer zelfstandigen begeleid die hun sociale bijdragen niet of bijna niet konden betalen, door hen hulpmiddelen aan te reiken, zoals uitstel of vrijstelling van betaling. Dat vereiste een antwoord op fundamentele vragen, zoals: hoe kan je efficiënt blijven met ons beperkt aantal werknemers en met de tools waarover we beschikten? Wat moesten we doen en welke processen moesten we aanpassen om de realiteit van onze klanten bij te benen?”

Want op het terrein werden zelfstandigen voor het eerst met complexe administratie stappen geconfronteerd die onmiddellijke antwoorden vereisten. “De eerste contacten om overheidssteun te verkrijgen waren ingewikkeld”, legt Vincent Flibustier uit. “Ik heb bijvoorbeeld niet de juiste info gekregen van mijn ondernemingsloket over de stappen die ik moest nemen voor regionale hulp. En bij mijn sociale zekerheidsfonds kon ik niet te weten komen wat ik moest doen om het overbruggingsrecht te verkrijgen, noch op hun website noch via de telefoon. Wat me natuurlijk heel wat zorgen en frustraties heeft opgeleverd.”

 

Aanpassen en anticiperen

Gelukkig zette iedereen zich meteen in om vooruit te kunnen gaan. Jérémie Pierre: “Vanaf de allereerste dag van de crisis hebben de teams van Partena Professional zich verenigd om samen en in realtime te onderzoeken waar de problemen lagen. Die dagelijkse screening en de feedback van het terrein hebben ons toegelaten te detecteren wat er in de praktijk niet werkte. In deze uitzonderlijk solidaire sfeer hebben de teams van Partena Professional zich werkelijk dubbelgeplooid om de noodzakelijke aanpassingen mogelijk te maken. We hebben bijvoorbeeld systematisch mailings uitgestuurd om onze klanten correcte informatie te bezorgen over elke nieuwe maatregel en regelgeving. We hebben ook zoveel mogelijk geanticipeerd op alle vragen die deze klanten zich gingen stellen, en hebben processen in werking gesteld om die te kunnen beantwoorden. Bijvoorbeeld met webforms in plaats van papieren formulieren om overbruggingsrecht aan te vragen, of door een ‘coronadossier’ op onze website te plaatsen met voortdurend aangepaste informatie … Maar ook met proactieve mailings, zodat onze klanten altijd zouden weten hoe het gesteld is met hun dossier: voorafgaande betaalverwittigingen, een akkoord op de toekenning van hun overbruggingsrecht …”

“Ik heb de zaken in de goede richting zien evolueren”, bevestigt Vincent Flibustier. “Alles is geautomatiseerd: de aanvragen verlopen via eenvoudige en goed ontworpen webforms. Ik ontvang mails die me enkele dagen op voorhand waarschuwen dat ik mijn vergoeding ga ontvangen, wat me geruststelt en waardoor ik mezelf niet onnodig in vraag stel. Na mijn ontevredenheid te hebben geuit bij de start van de crisis, kon ik het ook waarderen dat iemand van Partena Professional contact met me heeft opgenomen. Daardoor besefte ik de omvang van wat ze hebben moeten beheren. Gezien de omstandigheden is het werk dat ze hebben verzet ronduit indrukwekkend.”

Zoek naar andere interviews