Je zet je zaak stop? Doe het stap voor stap met één handige app

Auteur: By Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 20/12/2016 - 13:00
Laatste update: 12/09/2023 - 09:30

Een bedrijf stopzetten. Soms is het jammer genoeg aangewezen, of gewoon onvermijdelijk. Denk aan pensioen of faillissement. En dan komt het erop aan om ook de stopzetting efficiënt aan te pakken. Wij zorgen ervoor dat je hierbij niets over het hoofd ziet.

Stopzetting van een eenmanszaak

Wanneer je jouw zelfstandige activiteit stopzet, of het nu een commerciële of niet-commerciële activiteit is, verandert je statuut: je bent dan namelijk niet langer zelfstandige. Met als gevolg dat je de volgende zaken in orde moet brengen. Dat kan gemakkelijk via onze tool SmartStart Online:

  1. je laat je ondernemingsnummer schrappen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Ons ondernemingsloket SmartStart zorgt ervoor dat de KBO de datum en reden van je schrapping registreert en bezorgt u daarvan een attest.
  2. Je meldt, binnen de maand, uw stopzetting ook aan de btw-administratie. Zij noteren de periode (maand of kwartaal) waarin je btw-rekening wordt stopgezet.
  3. Je brengt binnen 15 dagen je sociaal verzekeringsfonds en je ziekenfonds op de hoogte. Vanaf dan hoeft je ook geen sociale bijdragen meer te betalen, in uw hoedanigheid als zelfstandige.
  4. Indien je personeel tewerkstelt, bezorgt u aan uw sociaal secretariaat ook nog een persoonlijke verklaring van stopzetting en een bewijs.

Opgelet: als je jouw zelfstandige activiteiten stopzet om vervolgens een andere zaak te starten, worden je bedrijfsgegevens gewijzigd (zelfs als je jouw btw- en ondernemingsnummer behoudt). Daarom moet zo’n doorstart evengoed gemeld worden aan de KBO en aan je btw-kantoor. Maar ook dat kan gelukkig gemakkelijk via onze tool SmartStart Online

Stopzetting van een vennootschap

Net als bij een eenmanszaak moet je enkele formaliteiten regelen wanneer je een vennootschap stopzet:

  1. Je moet je onderneming laten schrappen in de KBO. En dat in de maand die volgt op de stopzetting van je activiteiten.
  2. Je meldt, binnen de maand, je stopzetting ook aan de btw-administratie. Zij noteren de periode (maand of kwartaal) waarin je btw-rekening wordt stopgezet. 
  3. Je brengt je sociaal verzekeringsfonds op de hoogte

Wanneer je personeel hebt, zijn de gevolgen uiteraard ingrijpender.

Als je minstens 20 mensen tewerkstelt, dan bent je verplicht om de volgende partijen vooraf te informeren over de sluiting:

  • je werknemers
  • je ondernemingsraad of syndicale afvaardiging
  • de voorzitter van het directiecomité van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
  • de regionale minister verantwoordelijk voor werkgelegenheid
  • de regionale minister verantwoordelijk voor economie

Stel je minstens 5 mensen tewerk, dan betaalt je hen een forfaitaire sluitingsvergoeding, in functie van hun leeftijd en anciënniteit, boven op de klassieke verbrekingsvergoeding.

In sommige gevallen moet je daarbovenop een ontwerp voor collectief ontslag opstellen en de mening van je werknemersvertegenwoordigers vragen.

Maar het goede nieuws is dus dat je heel wat formaliteiten bij stopzetting vlot kan afhandelen met de tool SmartStart Online.

Gerelateerde artikels