Uw ondernemingsnummer aanvragen

Om een zaak op te richten heeft u een ondernemingsnummer nodig. Maar wat is dat juist? En waar vraagt u zo’n nummer aan? Partena Professional legt het u in detail uit.

In enkele klikken uw ondernemingsnummer aanvragen

Via ons ondernemingsloket doorloopt u online alle stappen die nodig zijn bij het oprichten van een bedrijf.

Ik wil nu starten

Wat is een ondernemingsnummer?

Wanneer een Belgische onderneming wordt ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), krijgt ze een uniek ondernemingsnummer dat bestaat uit tien cijfers en begint met 0 of 1. De Staat gebruikt dit nummer om ondernemingen te identificeren. Als ondernemer bent u dan ook verplicht om dit nummer te vermelden op alle officiële handelsdocumenten (akten, facturen, brieven…).

Vaak verwart men het ondernemingsnummer met het btw-nummer. Is uw bedrijf btw-plichtig? In dat geval moet u uw ondernemingsnummer laten activeren bij de btw-administratie. U krijgt dan een btw-nummer dat overeenkomt met uw ondernemingsnummer voorafgegaan door “BE”.

In spreektaal worden de termen btw-nummer en ondernemingsnummer vaak door elkaar gebruikt. En dat is niet zo vreemd, aangezien het gaat om twee identieke nummers. Alleen hun gebruik is anders.

Het btw-nummer wordt namelijk gebruikt door de btw-dienst en moet daarom systematisch terugkomen op elke factuur. Via het ondernemingsnummer daarentegen kunnen diverse overheidsinstanties en -administraties uw bedrijf identificeren.

Een ondernemingsnummer aanvragen

De procedure om uw ondernemingsnummer aan te vragen hangt af van de ondernemingsvorm.

Bij een eenmanszaak (natuurlijk persoon), een vrij beroep of een intellectueel beroep is het aanvragen van een ondernemingsnummer relatief eenvoudig.

Alles verloopt via het ondernemingsloket van Partena Professional, dat ervoor zorgt dat u bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) wordt ingeschreven. Belangrijk is wel dat u er zelf voor zorgt dat al uw activiteiten tijdig bij de KBO geregistreerd worden. Dit wil zeggen, ten laatste op de dag waarop u met die activiteiten start. U kan dit online doen of een afspraak maken bij een van onze kantoren.

Bij het oprichten van een vennootschap is de situatie iets ingewikkelder. U moet ervoor zorgen dat uw vennootschap al is opgericht voordat u uw onderneming kunt laten inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Bovendien krijgt u als vennootschap uw ondernemingsnummer van de Griffie van de Rechtbank van Koophandel. Daarbij verschilt de situatie nog per type vennootschap, omdat u uw vennootschap moet oprichten via een authentieke of notariële akte. Meer informatie hierover kunt u verkrijgen bij het ondernemingsloket van Partena Professional, bij uw boekhouder of bij uw accountant.

Maakt u deel uit van een vereniging van mede-eigenaars en heeft u vragen over uw ondernemingsnummer? Kijk dan hier.

Maak het uzelf gemakkelijk en win tijd

Heeft u hulp nodig of ziet u door de bomen het bos niet meer? Het ondernemingsloket van Partena Professional helpt u om tijd te besparen. Wij kunnen uw ondernemingsnummer voor u aanvragen. Daar hebben we enkel de volgende gegevens voor nodig:

  • Het adres waarop uw activiteiten worden uitgeoefend
  • Uw activiteiten
  • Uw ondernemingsvaardigheden (zoals bijvoorbeeld uw verplichte kennis over bedrijfsbeheer) en eventueel de beroepskennis die u moet kunnen aantonen
  • Het bankrekeningnummer van uw onderneming

Daarnaast staan we ook voor u klaar met advies bij alle andere stappen naar het oprichten van uw eigen onderneming - zowel in onze kantoren als online.

Heeft u nog vragen?

Zijn bepaalde zaken nog niet helemaal duidelijk voor u? Onze adviseurs zijn er om u te helpen.

Gerelateerde artikels