Wat zijn de ingrediënten van een succesvol cafetariaplan?

Zoek naar andere interviews
"Om onze kansen te vergroten om schaarse profielen aan te werven, moeten we iets extra's bieden. De flexibiliteit van een cafetariaplan verbetert ons aanbod tijdens sollicitatiegesprekken."  Aurélie Maquils, HR-manager bij Louyet Group

Louyet Group gebruikt sinds enkele maanden een cafetariaplan. HR-manager Aurélie Maquils is vooral tevreden over de flexibiliteit en het inclusieve karakter van zo’n plan.

Met 22 vestigingen is het netwerk van autodealer Louyet een van de grootste in België. Het netwerk telt 530 medewerkers. Als leverancier van bedrijfswagens, zijn cafetariaplannen Louyet Group niet onbekend.

Zelf heeft het bedrijf de stap pas gezet. ‘We wilden al langer zo’n plan aanbieden aan onze medewerkers’, zegt Aurélie Maquils. ‘We hebben er vier jaar geleden eens naar gekeken, maar toen hadden we nog niet de kritische massa bedienden en arbeiders.’

Wilt u meer weten over het cafetariaplan My Choice?

Onze experten helpen u graag verder

Contacteer ons

Talent

Vier jaar later is Louyet Group in omvang verdubbeld en kan het wel zo’n cafetariaplan opzetten, in eerste instantie voor de bedienden. ‘We hopen in de nabije toekomst hetzelfde te kunnen doen voor onze arbeiders, maar die maken deel uit van een ander paritair comité’, legt Aurélie Maquils uit.

In een sector waar veel vraag is naar technische vaardigheden, is een cafetariaplan een grote troef. ‘Ons directiecomité heeft dit begrepen. Om onze kansen te vergroten om schaarse profielen aan te werven, moeten we iets extra's bieden. De flexibiliteit van een cafetariaplan verbetert ons aanbod tijdens sollicitatiegesprekken. 

Flexibiliteit

Hoewel de werknemers bij Louyet, vanwege de sector waarin ze werken, al enige speelruimte hadden bij de keuze van hun voertuig, maakte de invoering van een caferiaplan die keuze nog flexibeler.

Voor de uitwerking van hun cafetariaplan heeft Louyet Group een beroep gedaan op de juridische experts en ervaring van Partena Professional. ‘We hebben gekozen voor een programma dat geïnspireerd is op de meest populaire voordelen in andere organisaties’, zegt Aurélie Maquils.

De kosten van een cafetariaplan hangen, naast het operationele, vooral af van  het aantal gekozen opties en het aantal personeelsleden. 

Enthousiasme

‘We hadden verwacht dat ons personeel er stapje per stapje zou inrollen, maar de respons was enorm’, zegt de HR-manager. Vooral multimedia-apparatuur, de mogelijkheid om gezinsleden op te nemen in de hospitalisatieverzekering en pensioensparen zijn succesnummers. 

Hoewel het cafetariaplan een succes is, wil de directie nog verder gaan. ‘Afhankelijk van de evolutie van het personeel en de samenstelling ervan, zullen we de opties van het plan evalueren’, zegt Aurélie Maquils. Ze denkt aan internetabonnementen of opleidingsplannen. ‘We willen een aantrekkelijk aanbod samenstellen, ook voor wie geen bedrijfswagen heeft.’

"We hebben gekozen voor een programma dat geïnspireerd is op de meest populaire voordelen in andere organisaties" , zegt Aurélie Maquils.

Wil je meer weten over het cafetariaplan MyChoice?

Onze experten helpen je graag verder

Contacteer ons
Zoek naar andere interviews