Een eigen zaak beginnen midden in een gezondsheidscrisis én een recordgroei neerzetten? Dat is het succesverhaal van start-up Just Russel

Zoek naar andere interviews
‘We waren er niet op voorbereid om plots zo snel te groeien. Mijn vennoot en ik werkten 80 uur per week om alle orders en vragen van potentiële klanten te kunnen beantwoorden.’  Louis Mortreu, CEO en medeoprichter van Just Russel

Just Russel was een maand oud toen in maart de quarantainemaatregelen in verband met de coronapandemie aangekondigd werden. Toch zijn de oprichters erin geslaagd om hun bedrijf een flinke boost te geven. ‘De toenemende e-commerce was aanvankelijk geen zegen.’

 

Start-up Just Russel levert gepersonaliseerde hondenvoeding aan huis. Baasjes beantwoorden online een tiental vragen over hun favoriete viervoeter. Een algoritme berekent vervolgens wat de gezondste voeding is voor het dier en hoeveel voeding het dagelijks nodig heeft, afhankelijk van parameters zoals ras, geslacht, conditie en gewicht. Via een abonnement ontvangen de eigenaars elke maand de aangepaste voeding aan hun voordeur.

 

Houdgreep

‘We zijn hier als dierenliefhebbers mee gestart omdat zestig procent van de 1,5 miljoen honden in ons land overgewicht heeft’, vertelt Louis Mortreu, CEO en medeoprichter van Just Russel. ‘Daarmee riskeren ze gezondheidsproblemen. Dàt willen we aanpakken.’

Gelooft u ook in uw project?

Ontdek hoe wij u kunnen helpen.

Contacteer ons

Na een lange zoektocht vond de start-up een producent van dierenvoeding die mee wilde bouwen aan hun concept. ‘We waren net uit de startblokken geschoten toen de coronacrisis de wereld in een houdgreep nam.’

 

Groeipijnen

De explosieve toename van online-aankopen als gevolg van de lockdown was aanvankelijk geen zegen voor Just Russel. ‘We waren niet voorbereid om plots zo snel te groeien’, getuigt Louis Mortreu. ‘Mijn vennoot en ik werkten 80 uur per week om alle orders en vragen van klanten te beantwoorden.’

Het feit dat tijdens de weken na de start van de lockdown meer mensen een hond in huis haalden, wakkerde de interesse nog aan.

 

Mooie cijfers

Ondertussen levert Just Russel hondenvoeding aan meer dan duizend klanten. Een mooi cijfer, maar mocht het bedrijf enkele maanden eerder opgericht geweest zijn, had het nog meer aangekund.

Louis Mortreu: ‘Het is jammer dat we tijdens de lockdown geen gebruik konden maken van onze kantoorruimte in een creatieve hub met andere start-ups. Die was gepland via het Start it @KBC-acceleratieprogramma waarvoor we geselecteerd zijn. Gelukkig konden de coachingsessies en de gesprekken met mentors online doorgaan.’ Om oplossingen te vinden voor zulke onverwachte zaken zijn professionele begeleiding en deskundig advies in feite essentieel voor nieuwe ondernemers.

 

Nieuwe medewerkers

De vier oprichters van Just Russel moesten dus onverwacht op zoek naar een ander kantoor; niet eenvoudig tijdens de lockdown. ‘We hebben dat uiteindelijk gevonden’, zegt Louis Mortreu. ‘Om de nood aan extra mankracht op te lossen, werken we sinds enkele maanden samen met freelancers.’

De CEO laat zich niet imponeren door de economische situatie en hoopt op korte termijn zelfs fulltime personeel aan te nemen. ‘We hopen binnenkort mensen voltijds in dienst te nemen. Tegen volgend jaar willen we groeien naar 3.000 klanten: dat zijn mensen die na de ontvangst van een gratis proefpakket een abonnement afsluiten.’

Wilt u ook alle kansen grijpen om uw eigen zaak te beginnen?

Vraag onze gratis Startersgids aan
Zoek naar andere interviews