Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Neem deel aan onze informatiesessies om je activiteit goed te starten.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Wil je de vrijheid om je eigen baas te zijn en je tijd flexibel in te delen? Starten als freelancer kan een geweldige manier zijn om je passie om te zetten in werk. Hier vind je alles wat je moet weten over hoe je freelancer wordt en wat erbij komt kijken om succesvol aan de slag te gaan.
Een freelancer is een zelfstandige ondernemer die diensten aanbiedt aan verschillende opdrachtgevers zonder in vaste dienst te zijn. Dit type werk geeft je de mogelijkheid om zelf te bepalen welke projecten je aanneemt, hoeveel je werkt en hoe je je eigen carrière vormgeeft. Of je nu kiest om dit in hoofdberoep of bijberoep te doen, de voordelen van flexibiliteit en variëteit in opdrachten zijn groot.
Voor je start als freelancer, moet je beslissen welke ondernemingsvorm je kiest: een eenmanszaak of een vennootschap. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Een eenmanszaak is eenvoudiger op te richten en te beheren, terwijl een vennootschap fiscale voordelen kan bieden maar meer administratieve verplichtingen met zich meebrengt.
Om als freelancer aan de slag te gaan in België, moet je 5 stappen doorlopen:
Je moet je inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) om een ondernemingsnummer te krijgen. Dit nummer identificeert jouw freelancebedrijf bij de overheid. Deze stap kan eenvoudig worden uitgevoerd via een erkend ondernemingsloket.
Veel freelancers zijn btw-plichtig. Je moet je ondernemingsnummer activeren als btw-nummer bij de belastingdienst. Dit hangt af van de diensten die je aanbiedt. Als je onder de kleineondernemersregeling valt, kun je vrijgesteld zijn van btw.
Voor sommige activiteiten heb je één of meer erkenningen of vergunningen nodig. Deze dien je aan te vragen. Voorbeelden zijn Unisono, FAVV,…
Als freelancer ben je verplicht om je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit fonds zorgt voor de inning van je sociale bijdragen, die je sociale zekerheid regelen, zoals pensioenopbouw en ziektekosten.
Ondernemen brengt risico’s met zich mee. Het afsluiten van de juiste verzekeringen, zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, kan je beschermen tegen onverwachte situaties. Het is raadzaam om dit vroeg in het proces te regelen.
Starten als zelfstandige? Via ons digitale ondernemingsloket kan je snel en eenvoudig je activiteit starten.
Het aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds is verplicht voor elke zelfstandige. Dit fonds zorgt ervoor dat je sociale bijdragen correct worden geïnd en biedt je toegang tot sociale rechten zoals pensioen, kinderbijslag en ziekteverzekering.
Een van de belangrijkste stappen in je freelancecarrière is het bepalen van je tarief. Je tarief moet gebaseerd zijn op je ervaring, je sector, en de kosten die je maakt. Freelancers worden vaak betaald per uur of per project, en het is belangrijk om rekening te houden met variabele kosten zoals belastingen en sociale bijdragen. Zorg ervoor dat je tarief voldoende is om deze lasten te dekken en tegelijkertijd competitief te blijven.
Bij de opstart van een zelfstandige activiteit als freelancer moet je rekening houden met diverse kosten. Denk hierbij aan de inschrijving in de KBO, de activatie van een btw-nummer, en de premies voor verzekeringen.
1100% aftrekbaar 2wettelijk bepaalde kosten
Andere kosten hangen af van welke rechtsvorm je kiest voor je onderneming. Niet zeker welke te kiezen? Vergelijk de verschillende rechtsvormen hier.
Starten als freelancer? Als erkend ondernemingsloket en erkend sociaal verzekeringsfonds in België bieden wij deze A tot Z-oplossing aan, waarbij onze experts altijd slechts een muisklik verwijderd zijn om je verder te helpen. Of maak een afspraak en kom langs in één van onze kantoren of spreek met onze experts.