“Veel bedrijven hebben geen duidelijke reward strategie en zien daarom de mogelijkheden van de verschillende formules al te vaak over het hoofd. Daarenboven informeren ze hun medewerkers vaak onvoldoende over de voordelen ervan. Wij adviseren werkgevers daarom om een duidelijke reward strategie te ontwikkelen, en hun medewerkers jaarlijks een overzicht te bezorgen van de voordelen die zij krijgen. Ook voor jonge bedrijven met jonge werknemers is loonoptimalisatie een interessante piste. Jonge mensen leven meestal in het nu en zijn nog niet met de verre toekomst bezig. Toch is een formule als een groepsverzekering ook voor hen interessant, bijvoorbeeld wanneer zij een huis kopen. Zo helpt een dergelijke verzekering bij het afsluiten van een schuldsaldoverzekering of het verkrijgen van een lening. Voor dit type van denkoefeningen is het aangeraden beroep te doen op een expert ter zake.” - Patrick Van Hool, Business Manager Payroll & Legal Consulting chez Partena Professional Opvallend genoeg worden ook de meer traditionele en eenvoudige vormen van loonoptimalisatie nog steeds onderbenut. Zo biedt 74% van de bedrijven geen maaltijdcheques en 66% van de bedrijven geen ecocheques aan. Deze cijfers zijn echter wel afhankelijk van de grootte van het bedrijf. In de middelgrote bedrijven liggen deze cijfers namelijk om en nabij de 50%. Daarnaast worden groepsverzekeringen voorzien in 20% van de bedrijven en hospitalisatieverzekeringen slechts in 10% van de bedrijven. Ook hier is de grootte van het bedrijf belangrijk. Bij de middelgrote bedrijven liggen deze cijfers op 35%, respectievelijk 13%, wat nog veel ruimte voor groei toelaat. Partena Professional adviseert werkgevers om de mogelijkheden van loonoptimalisatie meer en beter te benutten Loonoptimalisatie is niet alleen een kostenefficiënt en fiscaal interessante manier om werknemers te belonen voor hun prestaties en loyaliteit. In de tijd van ‘war for talent’ is het ook een interessante manier om werknemers aan het bedrijf te binden. Wel is het belangrijk dat bedrijven een duidelijke reward strategie ontwikkelen en de voordelen van loonoptimalisatie naar hun medewerkers toe goed in de verf zetten.