Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Neem deel aan onze informatiesessies om je activiteit goed te starten.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Bepaalde ondernemingen moeten een plan opstellen om de tewerkstelling van werknemers van minstens 45 jaar te behouden/verhogen.
Als je op 2 januari 2025 meer dan 20 werknemers tewerkstelt, moet je in de loop van de eerste maanden van 2025 een werkgelegenheidsplan oudere werknemers opstellen.
Om het aantal tewerkgestelde werknemers te bepalen, moet je rekening houden met:
de werknemers in voltijdse equivalenten in je onderneming op 2 januari 2025 op basis van de Dimona-aangiften
en, eventueel, de uitzendkrachten in voltijdse equivalenten in je (gebruikende) onderneming op 2 januari 2025.
Opgelet! Het aantal werknemers dat zo bekomen wordt (in 2025), wordt voor 4 jaar vastgesteld (tot in 2029), ongeacht eventuele latere schommelingen van het aantal tewerkgestelde werknemers.
Het werkgelegenheidsplan oudere werknemers zal het volgende bevatten:
Het werkgelegenheidsplan oudere werknemers moet worden ingevoerd na een procedure van informatie en raadpleging van de werknemers(vertegenwoordigers) van je onderneming.
Deze procedure moet van start gaan met het voorstellen van een ontwerp van werkgelegenheidsplan aan de werknemers(vertegenwoordigers) en dit, in principe binnen de drie maanden na de afsluiting van het boekjaar (naar aanleiding van de jaarlijkse inlichtingen over de economische en financiële situatie en de werkgelegenheid in de onderneming), d.w.z. uiterlijk 31 maart.
Partena Professional stelt twee concrete formules voor om je werkgelegenheidsplan oudere werknemers op te stellen:
Neem contact op met onze Legal Partners via legal@partena.be voor meer informatie.
Bron: collectieve arbeidsovereenkomst nr. 104 van 27 juni 2012 over de uitvoering van een werkgelegenheidsplan oudere werknemers in de onderneming, koninklijk besluit van 24 oktober 2012, Belgisch Staatsblad van 8 november 2012.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.