Tijdelijke werkloosheid: verplicht om vanaf 01.01.2025 de elektronische versie van de controlekaart C3.2A te gebruiken

Auteur Catherine Mairy  (Legal Expert)
Leestijd 5min
Laatst geüpdatet 12/11/2024 - 14:40

Vanaf 1 januari 2025 moet een werknemer die tijdelijk werkloos is de elektronische versie van het controleformulier C3.2A - kortweg elektronische C3.2 of eC3.2 - gebruiken.

Er is echter een overgangsperiode tot 30 juni 2025.

Er zijn ook specifieke bepalingen voor de bouwsector en voor grensarbeiders.

De instructies van de RVA zijn beschikbaar op de website van de RVA. Hieronder vind je een samenvatting ervan.

Korte herhaling

De werkgever bezorgt een controleformulier C3.2A:

  • aan elke werknemer die tijdelijk werkloos is;
  • uiterlijk op de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand.

De werknemer dient dat formulier vervolgens in:

  • bij de instelling die instaat voor de betaling van werkloosheidsuitkeringen;
  • op het einde van elke maand waarin hij tijdelijk werkloos is geweest.

Sinds 1 september 2023: mogelijkheid om de elektronische C3.2 te gebruiken

De papieren versie van het formulier C3.2A mag onder bepaalde voorwaarden worden vervangen door een elektronische versie (elektronische C3.2 of eC3.2).

Vanaf 1 januari 2025: verplichting om de elektronische C3.2 te gebruiken

Vanaf 1 januari 2025 zal het gebruik van de elektronische C3.2 (eC3.2) verplicht zijn.

  1. Principe

Tijdelijk werkloze werknemers die tijdelijke werkloosheidsuitkeringen willen genieten zullen de elektronische C3.2 (eC3.2) moeten gebruiken.

  1. Uitzondering

Beschutte werkplaatsen, sociale werkplaatsen en maatwerkbedrijven zullen nog altijd kunnen kiezen tussen de papieren versie van het formulier C3.2A en de elektronische C3.2.

  1. In de praktijk

Bij verplicht gebruik van de elektronische C3.2 (eC3.2) (uitzondering: bovenvermelde bedrijven) zal het niet meer nodig zijn:

  • een overeenkomst te sluiten of het arbeidsreglement aan te passen om te voorzien in het gebruik van de elektronische versie;
  • het validatieboek in te vullen.

De tijdelijk werkloos gestelde werknemer zal toegang hebben tot de elektronische C3.2 (eC3.2):

  • ofwel via de eC32-applicatie (controlekaart) die hij op zijn smartphone/gsm installeert;
  • ofwel via de portaalsite van de sociale zekerheid (https://www.socialsecurity.be; rubriek Burger > Onlinediensten > Controlekaart tijdelijke werkloosheid), op zijn pc.

Door de instructies op het scherm van zijn smartphone/gsm of pc te volgen moet de werknemer:

  • vanaf de eerste effectieve dag tijdelijke werkloosheid van de maand: indien nodig, de elektronische C3.2 (eC3.2) invullen;
  • op het einde van de maand: de elektronische C3.2 (eC3.2) naar zijn uitbetalingsinstelling verzenden.

Van 1 januari 2025 tot 30 juni 2025: overgangsperiode

De wetgever voorziet in een overgangsperiode van 1 januari 2025 tot 30 juni 2025.

Tijdens die periode zal het nog mogelijk zijn de papieren versie van het formulier C3.2A te gebruiken:

  • ofwel op verzoek van de werkgever;
  • ofwel op verzoek van de werknemer die nog niet voor de elektronische versie van het formulier heeft gekozen.

De voorwaarden en formaliteiten in verband daarmee vind je op de website van de RVA; we hebben ze voor jou hieronder samengevat.

  1. Verzoek van de werkgever

De werkgever moet een gemotiveerd verzoek indienen:

  • bij het werkloosheidsbureau dat bevoegd is voor de zetel van het bedrijf: per post of via het contactformulier;
  • aan de hand van het formulier "afwijking eC3.2 Werkgever";
  • uiterlijk op de eerste dag na 31 december 2024 waarop de uitvoering van de arbeidsovereenkomst van een werknemer geschorst is in het raam van tijdelijke werkloosheid (om economische redenen of wegens slecht weer, een technisch stoornis of overmacht).

De werkgever moet ook de werknemers op de hoogte brengen.

De eventuele toestemming van het werkloosheidsbureau heeft een beperkte duur.  

Als het werkloosheidsbureau groen licht geeft, bezorgt de werkgever een papieren versie van het formulier C3.2A aan de werknemers en vult hij (indien van toepassing) het validatieboek in.

Als het verzoek wordt geweigerd, moeten werknemers de elektronische C3.2 (eC3.2) gebruiken.

Opgelet! De werkgever mag geen verzoek tot afwijking indienen als het gebruik van de elektronische C3.2 (eC3.2) al algemeen geregeld is in het bedrijf (via een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement).

  1. Verzoek van de werknemer

Een werknemer die de papieren versie van het formulier C3.2A wil gebruiken, deelt dat mee:

Opgelet! Zodra de werknemer zijn werkgever via deze kennisgeving op de hoogte heeft gebracht, moet de werkgever een papieren versie van het formulier C3.2A afgeven en (indien van toepassing) het validatieboek invullen.   

De werknemer moet ook:

  • zijn uitbetalingsinstelling en het werkloosheidsbureau dat bevoegd is voor zijn woonplaatsper post of via het contactformulier op de hoogte brengen;
  • aan de hand van het formulier "Afwijking eC3.2 Werknemer", samen met het formulier "Kennisgeving aan de werkgever - afwijking eC3.2”;
  • uiterlijk op de 30e dag van de maand die volgt op de maand waarin hij na 31 december 2024 voor het eerst tijdelijk werkloos is geworden.

De eventuele toestemming van het werkloosheidsbureau heeft een beperkte duur.

Als het werkloosheidsbureau groen licht geeft, bezorgt de werkgever een papieren versie van het formulier C3.2A aan de werknemer en vult hij (indien van toepassing) het validatieboek in.

Bij weigering wordt de werkgever (per brief) geïnformeerd dat hij geen papieren versie van het formulier C3.2A meer aan de werknemer mag afgeven vanaf de maand na de kennisgeving van de weigering.

Bronnen: koninklijk besluit van 9 juli 2024 tot wijziging van de artikelen 71, 71ter, 137, 138bis en 154 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering betreffende de verplichting van het gebruik van een elektronische controlekaart door de tijdelijk werklozen, B.S. 16 juli 2024; ministerieel besluit tot opheffing van de artikelen 83 tot 86bis van het ministerieel besluit van 26 november 1991 houdende de toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering in het kader van het verplicht gebruik van de elektronische controlekaart door tijdelijk werklozen, B.S. 16 juli 2024.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.