Respecteer de minimumvergoeding in het kader van de ‘Pakjeswet’

Auteur Arian Roelens  (Legal Expert)
Leestijd 4min
Laatst geüpdatet 05/11/2024 - 11:23

Met de invoering van de zogenaamde ‘Pakjeswet’ beoogt men betere arbeidsvoorwaarden voor koeriers (pakketbezorgers) te bewerkstelligen. Daarnaast streeft men naar duurzame concurrentie tussen de aanbieders van postdiensten die actief zijn in de sector voor pakjesdistributie.

Toepassingsgebied

De ‘Pakjeswet’ is van toepassing op de distributie van postpakketten met of zonder handelswaarde, anders dan brievenpost, met een maximaal gewicht van 31,5 kg.

Met ‘distributie’ verwijst men naar het proces gaande van het sorteren in distributiecentra tot het afleveren van postzendingen aan de geadresseerden (de zogenoemde “last mile”):

  • vanuit België naar een Belgisch adres;
  • vanuit België naar een buitenlands adres, of;
  • vanuit het buitenland naar een Belgisch adres.

De pakketbezorgers die instaan voor de distributie kunnen zowel een werknemer als een zelfstandig natuurlijk persoon zijn die postpakketten bezorgt in opdracht van een postpakketbedrijf (opdrachtgever).

Let wel: zelfdistributie, nl. het leveren of laten leveren van eigen pakketten (bv. afhaalgerechten), wordt uitdrukkelijk uitgesloten uit het toepassingsgebied.

Invoering verschillende maatregelen

De ‘Pakjeswet’ voerde een amalgaam aan verplichtingen in. Recent gepubliceerde wetgeving verduidelijkt de draagwijdte van bepaalde verplichtingen. 

Aanstellen van coördinator

Zowel de opdrachtgevers als de onderaannemers dienen sinds 13 mei 2024 een coördinator aan te stellen die:

  • de pakketbezorgers informeert over hun rechten en plichten;
  • een waakzaamheidsplan opstelt om mogelijke risico's op inbreuken op de pakjeswet en op het arbeids- en socialezekerheidsrecht te identificeren en, in voorkomend geval, hieraan te remediëren.

Een recent gepubliceerd koninklijk besluit verduidelijkt bovenvermelde.

Zo moet de coördinator onder andere minstens één jaar tewerkstelling in de postsector kunnen aantonen. Hij moet voldoende tijd en middelen krijgen om zijn rol naar behoren te vervullen. De rol kan zowel intern als extern ingevuld worden.

De naam en de contactgegevens van de coördinator moeten permanent vermeld worden op een voor de pakketbezorgers gemakkelijk toegankelijke plaats.

Ten slotte wordt het takenpakket van de coördinator verder verduidelijkt.

Betalen van minimumvergoeding 

Elke aanbieder van postdiensten die een postdienst verstrekt of laat verstrekken moet een bepaalde minimale vergoeding betalen aan hun (onder)aannemers sinds 1 juli 2024.

De minimale vergoeding omvat onder meer:

  • het minimale geïndexeerde uurloon zonder anciënniteitspremie van toepassing op de werknemersklasse R1 van de loon- en functieclassificatie van het rijdend personeel, zoals bepaald door de sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten en van toepassing op werkgevers en werknemers van het PSC. 140.03 voor het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden, vermeerderd met de werkgeverslasten;
  • de vervoerkosten: naargelang het gebruikte vervoermiddel:
  • dienstverlener met een fiets;
  • dienstverlener met een gemotoriseerd voertuig;
  • de andere kosten omvatten onder andere:
  • de administratieve en fiscale kosten;
  • de kosten van verzekeringen.

Een ministerieel besluit verduidelijkt de berekeningswijze hiervan.

Let wel: bovenvermeld minimumuurloon doet geen afbreuk aan het recht van de werknemers op de toekenning van het toepasselijke minimumloon dat specifiek op de werknemer van toepassing is afhankelijk van de sector waarin de werkgever opereert.

Vragen?

Meer informatie vindt u terug op de website van BELparcel.

Bron:

  • Koninklijk besluit van 26 maart 2024 houdende de rol van de coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers, BS 3 mei 2024,
  • Koninklijk besluit van 9 april 2024 betreffende de berekeningsmethode van de elementen van de minimumvergoeding voor pakjesbezorgers, BS 23 april 2024.
  • Bericht betreffende de minimumvergoeding voor pakketbezorgers, BS 3 juli 2024;
  • Ministerieel besluit van 21 juni 2024 tot vaststelling van de numerieke waarde van de elementen die gebruikt worden voor de berekening van de minimumvergoeding voor pakjesbezorgers, BS 5 juli 2024.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.