Horecawerkgever: pas uw arbeidsreglement aan t.g.v. gewijzigde regels omtrent werkkledij, uniformen en kledijvergoeding

Auteur: Arian Roelens (Legal Expert)
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 30/08/2024 - 07:35
Laatste update: 30/08/2024 - 07:49

Recent sloot het paritair comité voor het hotelbedrijf (PC 302) een nieuwe cao omtrent de werkuniformen en de werkkledij. Deze cao treedt in werking vanaf 1 september 2024.

Lees verder en ontdek de krijtlijnen.

Invoering onderscheid werkuniform versus werkkledij

Vanaf 1 september 2024 wordt een strikt onderscheid ingevoerd tussen ‘werkuniform’ en ‘werkkledij’ binnen PC 302.

Werkuniform

De werkgever kan bepaalde werknemers opleggen om specifieke kledij te dragen om hun beroep uit te oefenen. Denk hierbij onder andere aan keukenpersoneel, kelner en kamermeisje-jongen.
Deze kledij kan geen gewone stads- of vrijetijdskledij zijn. Het dragen van het werkuniform buiten de werkuren is bovendien verboden.

Het invoeren van een verplicht te dragen werkuniform kan enkel via het arbeidsreglement Bovendien moet in het arbeidsreglement de omschrijving van het werkuniform per functie gespecifieerd worden. Dit werkuniform bestaat steeds uit een bovendeel en een broek of rok, of iets gelijkwaardigs. 
Voor keukenpersoneel maakt het hoofddeksel deel uit van het werkuniform. Dit geldt niet voor de afwasser(s).

Werkkledij

De werknemers wiens uit te  voeren activiteiten bevuilend zijn, moeten tijdens hun normale activiteiten over werkkledij beschikken.

De keuze van de werkkledij wordt, in samenspraak met de bevoegde preventieadviseur, bepaald door de werkgever en wordt per functie gespecifieerd in het arbeidsreglement.

De werkkledij mag aan de buitenkant geen opschriften vertonen, behalve de benaming van de onderneming en/of de naam van de werknemer.

Gemeenschappelijke bepalingen

De werkgever moet kosteloos zorgen voor de aanschaf van het werkuniform/werkkledij. Daarnaast moet deze ten gepaste tijden instaan voor de reiniging, herstelling en hernieuwing van het volledige werkuniform/werkkledij.

Kledijvergoeding

Indien de werkgever ervoor opteert om het opgelegde werkuniform / de werkkledij niet aan te schaffen en/of niet te zorgen voor de reiniging/herstelling en het onderhouden ervan, moet hij de werknemer een vergoeding betalen van:

  • 2,08 EUR per effectieve arbeidsdag, voor de aankoop van de uniformen of werkkledij;
  • 2,08 EUR per effectieve arbeidsdag, voor de reiniging, de herstelling en het onderhouden van de uniformen of werkkledij.

Let wel: de werkgever die een werkuniform of werkkledij ter beschikking stelt, met uitsluiting van de schoenen, sokken en effen kousen en het onderhoud, de reiniging en de herstelling ervan verzekert en ze wast moet bovenvermelde vergoeding niet betalen.

Bovenvermelde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. De eerste indexering vindt plaats op 1 januari 2025.

Op deze vergoeding zijn er geen sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing verschuldigd.

Een werkgever kan er niet voor opteren om het opgelegde werkuniform of de opgelegde werkkledij slechts gedeeltelijk ter beschikking te stellen of te onderhouden.

Werknemers kunnen enkel zelf moeten instaan voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de werkkledij indien:

  • Uit de resultaten van de risicoanalyse blijkt dat de stoffen waaraan de werknemer tijdens het werk wordt blootgesteld en die ook aanwezig kunnen zijn op de werkkledij van deze werknemer, geen risico kunnen vormen voor de werknemer, andere personen of het milieu, indien de werknemer deze werkkledij mee naar huis neemt;
  • De bevoegde preventieadviseur en het comité een voorafgaand advies gaven over de toelating voor de werknemer om zelf in te staan voor de reiniging, de herstelling of het onderhoud van de werkkledij;
  • De werknemers de nodige instructies hebben ontvangen om de reiniging, de herstelling en het onderhoud van de werkkledij adequaat te verrichten.

Let wel: gunstiger voorwaarden op het vlak van werkuniformen of werkkledij die verworven zijn op 1 september 2024 blijven gehandhaafd.

Vragen? 

Wenst u uw arbeidsreglement up-te-daten? Contacteer ons vrijblijvend via legal@partena.be

Bron:

  • Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 juli 2024, gesloten in het paritair comité voor het hotelbedrijf in uitvoering van het sectorakkoord van 14 januari 2022, betreffende de werkuniformen en de werkkledij, nr. 189038.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.