Binnenkort hertekening van het landschap van de Vlaamse doelgroepenverminderingen

Auteur Arian Roelens  (Legal Expert)
Leestijd 2min
Laatst geüpdatet 15/11/2024 - 12:43

Het Vlaams regeerakkoord maakte gewag van onder ander belangrijke wijzigingen aan bestaande Vlaamse doelgroepverminderingen. Ontwerpwetgeving voorziet nu in de concrete uitwerking.

Lees en ontdek de krijtlijnen.

Vervroegde stopzetting Vlaamse doelgroepvermindering  zittende ouderen

Nadat de RSZ-vermindering zittende, oudere werknemer vanaf 1 juli 2024 op de schop ging, voorziet het Vlaams regeerakkoord in een herziening van de overgangsmaatregel ervan.

Voor de oudere werknemers die op 30 juni 2024 minimaal 62 jaar waren, werd initieel voorzien dat de doelgroepvermindering uiterlijk tot en met 30 juni 2028 toegepast kon worden. 
Het Vlaams regeerakkoord schroeft de uiterste datum nu terug tot 30 juni 2025.

Deze wijziging wordt ingegeven door de krappe arbeidsmarkt en de geringe effectiviteit van permanente tewerkstellingssubsidies.

Volledige stopzetting Vlaamse tewerkstellingsmaatregel ‘gesco’

De tewerkstellingsmaatregel van de ‘gesubsidieerde contractuelen’ of te wel ‘gesco’s’ werd eind de jaren ’80 in het leven geroepen.  
Het gaat om gesubsidieerde tewerkstelling in de niet-commerciële sector met als doel om door te stromen naar reguliere tewerkstelling, waarbij de vrijgekomen plaats opnieuw kon worden ingenomen.

Nadat de maatregel eerder al in een uitdoofscenario gezet werd, wordt nu voorzien in de volledige stopzetting van deze maatregel vanaf 1 juli 2025. Daarnaast wordt de RSZ-doelgroepvermindering volledig stopgezet vanaf deze datum.

De werkgever kan werknemers die zijn tewerkgesteld overeenkomstig de gescoregeling niet meer vervangen vanaf 1 februari 2025.

Opheffen van sectorale doelgroepvermindering voor huispersoneel en dienstbodes

Het Vlaams begrotingsakkoord voorziet in de stopzetting van de sectorale korting voor huispersoneel en dienstbodes vanaf 1 januari 2025. 

Stopzetting maatregel Derde Arbeidscircuit (DAC)

In het kader van DAC werden veel structureel werklozen (meestal laaggeschoolden) tewerkgesteld voor activiteiten in de niet-commerciële sector met als einddoel door te stromen naar een reguliere tewerkstelling zonder directe overheidssubsidies. De vrijgekomen plaats kon dan opnieuw worden ingenomen. 

Niettegenstaande het DAC-statuut op heden al in een uitdoofscenario zit, wordt de Vlaamse regering gevraagd om een opheffings- en vergoedingsregeling uit te vaardigen ten behoeve van werknemers met een DAC-statuut.

Let wel: bovenvermelde is gebaseerd op ontwerpwetgeving en bijgevolg nog aan wijzigingen onderhevig.

Bron:

  • Voorontwerp van programmadecreet van de begrotingsopmaak 2025 ( VR 2024 2510 DOC. 1166/3BIS).

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.