'Zorg ervoor dat elke werknemer het grotere plaatje kent’

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 5min

De jongste tien jaar verdubbelde Verhofsté zijn omzet en verdrievoudigde het aantal medewerkers. Onlangs investeerde het constructiemaatwerkbedrijf nog 2,5 miljoen euro in nieuwe kantoren en machines. ‘Maar alles staat of valt met onze medewerkers die elkaar aanmoedigen en meetrekken’, zegt zaakvoerder Marc Verhofsté.

Verhofsté is gespecialiseerd in constructiemaatwerk zoals complexe luifels en overkappingen. Het bedrijf beschikt over een eigen opmeet- en studiedienst met een team van projectleiders en ingenieurs. Ook de productie gebeurt in eigen beheer met lassers en vaste teams voor de montage. Voor Marc Verhofsté is er één gouden regel in performance management: als je concrete targets bepaalt per team is het cruciaal dat ze gekoppeld zijn aan de strategische doelstellingen van het bedrijf.

‘Elke medewerker, van ingenieur tot monteur, kent onze strategie. We herhalen die regelmatig en geven dan een overzicht waar we staan. Ik geloof ook niet meer in louter individuele prestatiemeting. Als je het collectief aanpakt, krijg je de groep meer mee. Ze gaan elkaar beginnen aanmoedigen en meetrekken omdat ze merken dat elke schakel in de ketting even belangrijk is.’

The bigger picture

In het atelier hangen sinds begin dit jaar levensgrote foto’s van hun realisaties. ‘Dat maakt onze arbeiders en bedienden trots, want zo zien ze het eindresultaat op een werf. Wie betrokken is, doet zijn uiterste best om het bedrijf mee te doen groeien.’

Het voorbije halfjaar veranderde er veel op logistiek vlak door de nieuwe kantoren en magazijnen. ‘Als je zaken ingrijpend verandert, moet je nog meer communiceren’, weet Marc uit ervaring.

‘We haalden een raamcontract binnen bij NMBS voor 30.000 fietsenrekken aan scherpe prijzen. Eén van de KPI’s is dat de montageploegen om 6.10 uur op de baan zijn om o.a. aan de files te ontsnappen en dus productiever te zijn. Als ze het grotere plaatje kennen, begrijpen ze dat en komen ze zelf met voorstellen om nog slimmer te werken. Arbeiders hebben soms de neiging om managementbeslissingen in het belachelijke te trekken, maar als ze beseffen dat je ze echt nodig hebt bij jouw volgende strategische stap, gebeurt dat niet.’

Meten is niet controleren

Behalve in nieuwe kantoren en machines werd het voorbije halfjaar ook fors geïnvesteerd in digitalisering. ‘Ik zou kunnen zeggen dat ik profetisch gehandeld heb, maar ik heb gewoon veel geluk gehad. Begin 2020 hebben we alle vaste pc’s vervangen door laptops op een nieuwe server. We waren net klaar met ons digitaal huiswerk, één week voor de coronamaatregelen van kracht werden. Opeens moest iedereen van thuis uit werken. Door meer te digitaliseren krijg je eigenlijk nog meer tools in handen om te meten, maar je mag dit niet gebruiken om individuele medewerkers te controleren. Waarom zou ik checken hoeveel offertes een verkoper per dag gemaakt heeft? Ik doe dat bewust niet. Zolang er nergens een wiel afloopt, waarom zou je argwaan koesteren? Ik investeer liever in een open cultuur van feedback geven. Corona heeft dit proces nog verdiept. Sommige CEO’s denken dat ze alles onder controle hebben zolang ze hun medewerkers bezig zien, maar dat is larie.’

Zeker bij de oudere arbeiders is er soms digitale koudwatervrees. ‘Plots moeten ze alles registeren op hun tablet. Eén van de grote misverstanden rond registreren en meten van prestaties is dat ze denken dat je hen niet vertrouwt. Leg hen helder uit dat dit niet de bedoeling is.’ Volgens Verhofsté kan je ook niet alles meten. ‘Eén van mijn R&D-mannen was bijna een jaar bezig met de ontwikkeling van een nieuw fietsenrek. Ik liet hem doen, omdat ik wist dat dit product zichzelf zal terugverdienen op termijn. Ook dat is vertrouwen geven aan je mensen.’

Gerelateerde artikels