Zoeken jongeren purpose of willen ze gewoon hun job doen?

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

We leven in onzekere tijden en dan willen we nog méér de waarden en het hogere doel van een bedrijf kennen. ‘De purpose.

Sommigen vinden dat een containerbegrip. Maar het beantwoordt wel aan de roep om meer betekenis in deze tijd’, zegt Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep.

Als bedrijf moet je voortdurend nadenken over je moreel kompas: waarom doe je dingen wel of niet?’

Paul Stamsnijder, de Reputatiegroep

Wat is purpose eigenlijk? ‘Het is de authentieke bedoeling van een organisatie, die richting geeft in tijden van verandering en meerwaarde creëert voor iedereen op de lange termijn. En dat gaat verder dan het verdienen van geld’, zegt Stamsnijder.

‘Natuurlijk werk je voor de aandeelhouders, maar er zijn ook andere stakeholders voor wie je er moet zijn. Een bedrijf heeft enkel bestaansrecht op lange termijn als de belangen van alle stakeholders worden gediend.’

 

Krampachtig

Als stakeholders ziet Stamsnijder de medewerkers in een bedrijf, de klanten en bij uitbreiding de ganse samenleving (politiek, belangengroepen, journalisten, activisten). ‘Bedrijven die hun purpose omarmen, nemen de samenleving als vertrekpunt voor hun strategie. Ze kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en spelen daar gretig op in.’

Philips was ooit een gloeilampenfabriek, maar vindt nu oplossingen uit voor de zorgsector. DSM, ooit de Nederlandse staatsmijnen, maakt nu onder andere ingrediënten voor levensmiddelen. Die bedrijven hebben een totaal nieuw perspectief op hun activiteiten ontwikkeld.

Hoe kijkt Stamsnijder naar farmabedrijven? ‘Een sterk farmabedrijf voelt zich ook een zorgbedrijf en plaast het belang van de patiënt boven de portemonnee. Als er één industrie de oplossing heeft voor de coronacrisis, is het de farma. Maar die sector doet zo krampachtig over haar winsten dat mensen het niet meer vertrouwen. De subtitel van mijn boek is Het verhaal van de moraal. Consumenten stellen steeds meer de vraag: “Deugt dit besluit moreel wel?”’

 

Vrienden maken

Reputatie gaat ook over doen wat je belooft, zegt Stamsnijder. ‘Facebook heeft als purpose “maak vrienden”, maar gaat helemaal niet zuiver om met data en privacy. De strategie is om zoveel mogelijk mensen met Facebook-accounts te hebben en pas daarna nadenken over integriteit.’

Stamsnijder: ‘Als bedrijf moet je voortdurend nadenken over je moreel kompas: waarom doe je dingen wel of niet? Familiebedrijven nemen andere beslissingen dan beurgenoteerde bedrijven. Waarom? Omdat ze minder op de korte termijn moeten denken. De druk van de beurs is bedreigend voor de moraliteit van bedrijven. En dan ligt reputatieschade op de loer.’

Vaak is de purpose cultureel bepaald. ‘In Japan zegt men dat je pas na 25 jaar weet of een bedrijf bestaansrecht heeft. Prachtig, toch?’

Vooral jongeren zijn gevoelig voor merken die passen bij hun persoonlijke normen en waarden. Brands should take a stand. Het bepaalt ook hun keuze voor een werkgever. ‘Nog niet zo lang geleden wilden jongeren bij een multinational aan de slag. Vandaag zijn ze veel meer purpose driven en willen ze aan de slag bij start-ups om daar het verschil te maken’, besluit Stamsnijder.

Gerelateerde artikels