Wendbare bedrijven helpen ons door de Twilight Twenties heen

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

‘Als de coronapandemie ons iets leert, dan wel dat ‘OMO’ zich nu helemaal heeft voltrokken. On- en offline zijn helemaal verweven’, zegt “businessfilosoof” Rik Vera. ‘Wendbare bedrijven zijn het meest geschikt om ons door deze transitie heen te helpen, bijgestaan door menswetenschappers.’

‘Je moet je massaal connecteren met je publiek, maar op individueel niveau’

Rik Vera, businessfilosoof

‘Als we onze organisaties willen heruitvinden, moeten we denken in termen van mogelijkheden en niet van grenzen. We moeten leren te kijken naar de middelen en mensen in hun zuivere vorm en hen opnieuw met elkaar connecteren’, zegt Rik Vera, wereldwijd keynotespeaker en docent aan de London Business School.

‘Tussen 1995 en 2009 gaf ik leiding in grote, internationale organisaties. Daar heb ik ingezet op klantvriendelijkheid en technologie. En beide zijn nog altijd even belangrijk.’

Volgens Vera draait de hele economie meer dan ooit om klantvriendelijkheid. ‘De klant centraal stellen, dat betekent dat je hem als een individu moet beschouwen, maar tegelijk massaal moet connecteren. Vergelijk het gerust met Spotify en de platenboer. Vroeger stapte je de winkel binnen en hij wist precies welke nieuwe plaat je leuk zou vinden. Tegenwoordig biedt een streamingdienst je net hetzelfde aan: persoonlijke afspeellijsten. Het enige wat je daarvoor moet doen, is je data delen. En uiteraard moet je daarmee voorzichtig zijn, maar als je er iets waardevols voor in ruil krijgt, zie ik het probleem niet.’

Het oude normaal

‘Ik draai zelf al tientallen jaren mee en zag de opgang van onder meer de gsm en de smartphone. Technologie zal de wereld blijven transformeren. Die signalen moet je oppikken en dat betekent meer dan een technologisch sausje over je bestaande processen gieten. Je moet een digitale strategie uitrollen, evoluties van buiten oppikken. Zeker na de coronacrisis, beseft iedereen hoe broodnodig die inhaalbeweging nodig is.’

‘Het wordt nog belangrijker om je massaal te connecteren met je publiek, maar op individueel niveau. Het gros van de organisaties heeft dat te lang tegengehouden. Ook de wetgever klampte en klampt zich tevergeefs vast aan het oude normaal. Nieuwe spelers proberen de legale en economische wetten te omzeilen. Het zijn zij die de leiding zullen nemen.’

Nieuwe connecties

‘De coronacrisis was een digitale snelcursus waarin de offline en de online wereld zijn gaan mergen, OMO, heet dat. En tegelijk beseffen we wat menselijk contact echt voor ons betekent. We moeten kritisch durven te zijn in een wereld waarin vakjes vervagen. Transparantie, ethiek en verantwoordelijkheidszin worden daarin extreem belangrijk. Je ziet gelukkig dat ook steeds meer menswetenschappers hun weg in het bedrijfsleven vinden en tegengewicht bieden.’

‘We moeten veel meer in netwerken en ecosystemen gaan denken in plaats van lineaire ketens. Ook medewerkers zitten te vaak opgesloten in strakke functieomschrijvingen. Binnen die afbakening krijgen ze doelstellingen, worden ze geëvalueerd en zelfs afgerekend. In deze tijden van verandering zou ik daaraan niet te halsstarrig vasthouden. Iedereen voelt aan dat de oude manier van leven, werken, organiseren, ontwikkelen, … niet meer werkt.’

Transitie

‘We zitten al enkele jaren in een transitiefase, de Twilight Twenties. De bouwstenen zijn er, maar we zijn het nog gewoon te denken en te handelen in vaste processen, structuren en patronen. Ik geloof dat nieuwe technologie als artificiële intelligentie talent zichtbaar kan maken en nieuwe connecties mogelijk maakt. Medewerkers voelen trouwens vaak veel beter aan dat de samenleving snel transformeert terwijl vele organisaties daar traag op reageren.’

Gerelateerde artikels