Welzijn op het werk: ‘Een aantal bedrijven zijn in overdrive gegaan’

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Welke signalen vertellen dat werknemers zich mentaal niet opperbest voelen? En wat kunnen leidinggevenden en organisaties ondernemen om dit te voorkomen of verhelpen? Professor Arbeids- & Personeelspsychologie Sara De Gieter (VUB) deelt enkele tips & tricks.

1. Zet medewerkerswelzijn op de radar

‘Let er als leidinggevende op hoe teamleden communiceren en zich gedragen tegenover jou en hun collega’s. Reageert iemand wat emotioneler of geïrriteerder dan gewoonlijk? Levert een punctuele collega plots werk te laat in of vergeet hij of zij zaken? Of bevindt een anders prominent aanwezige persoonlijkheid zich tegenwoordig wat meer op de achtergrond? Dan zijn dat allicht signalen dat iemand zich niet langer optimaal voelt. Knoop daar op een gepast moment een persoonlijk gesprek over aan. Uiteraard moet de persoon in kwestie daarvoor open staan. Maar de zoektocht naar een gepaste oplossing begint vaak vanaf het moment dat iemand zich begrepen voelt.’

2. Lanceer niet in het wilde weg teambuildingactiviteiten

‘Zeker tijdens de voorbije lockdowns met het veelvuldige thuiswerk zijn een aantal bedrijven in overdrive gegaan wat betreft het organiseren van teamactiviteiten. Digitale koffiepauzes, spelletjesavonden, quizmomenten, buddy-gesprekken, bewegingsuitdagingen. Wie daarin overdrijft, oogst vaak het tegenovergestelde. Medewerkers kunnen zich hierdoor extra belast voelen. Als deelnemen aan activiteiten ervaren wordt als een stressmoment, dan bevordert dat geenszins het werknemerswelzijn. Kies daarom beter voor een klein aantal zeer welgemikte initiatieven, gebaseerd op de reële noden van de medewerkers. En hanteer daarbij een welzijnsplan. Zo zien medewerkers hun deelnames niet als een verplichting.’   

3. Train leidinggevenden

‘Om ervoor te zorgen dat teamleiders maximaal oog hebben voor het welzijn van hun medewerkers kunnen trainingen een gepaste oplossing bieden: zowel rond leiderschapsstijl en coachende vaardigheden, maar evengoed rond het herkennen van en omgaan met stresssignalen. Ook trainingen in het motiveren van medewerkers die uitgevallen zijn en terugkeren naar de werkvloer zijn zinvol. Zo kan een organisatie maximaliseren dat mensen zich gesteund voelen in hun werkgerelateerde bezorgdheden en bekommernissen. Leidinggevenden moeten om die reden vandaag meer dan ooit people managers zijn – en hun leiderschap optimaal opnemen. Als ze meer oog en oor hebben voor de zaken waar hun medewerkers mee worstelen, is dat alvast een mooie eerste hulp.’

4. Besteed aandacht aan de coronanasleep

‘Vanaf 1 juli is maximaal thuiswerken niet langer verplicht. Dat betekent geenszins dat de coronacrisis afgesloten is. Wie het moeilijk heeft gehad met telewerk zal niet plotsklaps als herboren op de werkvloer staan. Maandenlang thuiswerken waarbij privé en werk vaak volledig door elkaar liepen, is bij sommigen stevig onder de huid gekropen. Dat bewijzen de lange wachtlijsten bij psychologen en het gestegen aantal burn-outs. Bedrijven moeten de komende maanden blijven stilstaan bij die overprikkelde medewerkers en waar nodig hun welzijnsbeleid aanscherpen.’

Gerelateerde artikels