Welke beroepskosten kan ik inbrengen als zelfstandige?

Auteur: By Partena Professional (Legal expertise)
Leestijd: 3min

Beroepskosten inbrengen: voor buitenstaanders de leukste kant van het leven als zelfstandige. De wilde verhalen kloppen meestal niet. Maar toch kunt u uw beroepsinkomen serieus optimaliseren, netjes binnen de wettelijke krijtlijnen. Een overzicht van wat kan (en wat niet). 

Bij het uitoefenen van uw beroep maakt u sowieso kosten. Die mag u aftrekken van uw omzet. Dat resulteert in uw netto-inkomen waar u belastingen op betaalt.

Even kort door de bocht: hoe hoger uw aftrekbare kosten, hoe lager uw netto-inkomen… en hoe minder belastingen u betaalt.

De voorwaarden van beroepskosten

De algemene regels zijn vrij duidelijk. Het moet gaan om uitgaven:

  1. die rechtstreeks verband houden met uw activiteiten
  2. waarvan u de echtheid en het bedrag kunt bewijzen
  3. die u deed in het jaar waarin u ze inbrengt

Van printer tot zakenlunch: 100% aftrekbaar of niet?

Eten moet u sowieso. Een lunch met een klant kunt u dus niet voor het volle bedrag inbrengen. Mede daarom maakt de fiscus, die kritisch meekijkt, een onderscheid.

Sommige beroepskosten zijn integraal aftrekbaar:

  • de huur of hypothecaire interesten op uw kantoor
  • kantoorbenodigdheden
  • sociale bijdragen
  • premies in het kader van uw vrij aanvullend pensioen

Andere beroepskosten kunt u slechts gedeeltelijk inbrengen:

  • verplaatsingen van en naar het werk
  • relatiegeschenken
  • restaurantkosten

Lijkt het complex?

Logisch, het is ook best ingewikkeld. Want ook op het vlak van aftrekbare kosten bestaan er grijze zones. Bovendien liggen de zaken voor elk bedrijf anders. U doet er goed aan om u hiervoor te laten bijstaan door een boekhouder. Veel accountants werken trouwens samen met Partena Professional.

Gerelateerde artikels