Welke beroepskosten kan ik inbrengen als zelfstandige?

Auteur: By Partena Professional (Legal expertise)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 07/04/2016 - 14:00
Laatste update: 17/09/2024 - 10:19

Beroepskosten inbrengen: voor buitenstaanders de leukste kant van het leven als zelfstandige. De wilde verhalen kloppen meestal niet. Maar toch kan je jouw beroepsinkomen serieus optimaliseren, netjes binnen de wettelijke krijtlijnen. Een overzicht van wat kan (en wat niet). 

Bij het uitoefenen van je beroep maak je sowieso kosten. Die mag je aftrekken van je omzet. Dat resulteert in je netto-inkomen waar je belastingen op betaalt.

Even kort door de bocht: hoe hoger je aftrekbare kosten, hoe lager je netto-inkomen… en hoe minder belastingen je betaalt.

De voorwaarden van beroepskosten

De algemene regels zijn vrij duidelijk. Het moet gaan om uitgaven:

  1. die rechtstreeks verband houden met je activiteiten
  2. waarvan je de echtheid en het bedrag kunt bewijzen
  3. die je deed in het jaar waarin je ze inbrengt

Van printer tot zakenlunch: 100% aftrekbaar of niet?

Eten moet je sowieso. Een lunch met een klant kan je dus niet voor het volle bedrag inbrengen. Mede daarom maakt de fiscus, die kritisch meekijkt, een onderscheid.

Sommige beroepskosten zijn integraal aftrekbaar:

  • de huur of hypothecaire interesten op je kantoor
  • kantoorbenodigdheden
  • sociale bijdragen
  • premies in het kader van je vrij aanvullend pensioen

Andere beroepskosten kan je slechts gedeeltelijk inbrengen:

  • verplaatsingen van en naar het werk
  • relatiegeschenken
  • restaurantkosten

Lijkt het complex?

Logisch, het is ook best ingewikkeld. Want ook op het vlak van aftrekbare kosten bestaan er grijze zones. Bovendien liggen de zaken voor elk bedrijf anders. Je doet er goed aan om je hiervoor te laten bijstaan door een boekhouder. Veel accountants werken trouwens samen met Partena Professional.

Gebruik onze gratis checklist voor je beroepskosten

Ga naar de checklist

Gerelateerde artikels