Waarom zijn videogesprekken vermoeiend?

Auteur: Julie, coach HR (Partena Professional)
Leestijd: 5min

Sinds covid-19 zoomen we nooit als tevoren. En geef toe, het is een gemak om de vergadering vanuit de living bij te wonen. Relax? Toch zijn zoom- of video-meetings best vermoeiend. Hoe komt dat? Wat kunnen we ertegen doen?

Op zoek naar gezichtsuitdrukking, stem, lichaamshouding

Deelnemen aan video-meetings vraagt meer focus. Het kost ons extra inspanning, omdat we meer aandacht moeten steken om non-verbale signalen te zoeken en verwerken zoals gezichtsuitdrukking, lichaamshouding en toon en toonhoogte van de stem (die allemaal nodig zijn om de boodschap beter te begrijpen). Hier meer aandacht aan besteden kost meer energie, vertelt Gianpiero Petroglieri, professor Organisational Behavior aan Insead. 

“Onze mind is verbonden, maar het lichaam voelt dat we het niet zijn. Die dissonantie, die ervoor zorgt dat mensen tegenstrijdige gevoelens hebben, is vermoeiend. Je kunt je niet ontspannen in het gesprek”. 

Stilte? Zorgen en negatieve perceptie

“Stilte vormt een andere uitdaging, voegt Petriglieri toe. Stilte zorgt voor een natuurlijk ritme in een echt gesprek. Maar als het tijdens een videogesprek gebeurt, word je al snel bezorgd over de technologie. Het maakt mensen ongemakkelijk

Een studie uit 2014 door Duitse academici toonde aan dat vertragingen op telefoon- of conferentiesystemen onze kijk op mensen negatief vormden: zelfs vertragingen van 1,2 seconden zorgden ervoor dat mensen de respondent minder vriendelijk of gefocust beoordelen.” 

7 Tips tegen zoom-moeheid

  1. Gebruik uw telefoon, niet uw computer
    Het is minder stresserend om alleen de stem te horen via de telefoon. Aan de telefoon kunt u tenminste nog bewegen, documenten erbij nemen, notities nemen of uw overbelaste ogen de rust geven zonder scherm. Bovendien hoort u de stem vaak beter, dan via video, dankzij de kwaliteit van telefoonlijn. 
     
  2. Plan uw zoom-meeting nooit langer dan 50 minuten
    Schooluren duren 50 minuten, op basis van onderzoek naar concentratie. Die neemt namelijk af na 50 minuten. Na een pauze kunt u weer full focus verder.
     
  3. Plan uw video-meeting nooit zonder pauze voor de volgende
    Geef uw brein de kans op adem te komen. Neem een gezonde pauze weg van het scherm. Ga even naar de hal of buiten om uw brievenbus leeg te maken. Doe een setje buikspieroefeningen. Haal een glas water of een frisse neus. 
     
  4. Check-in bij elkaar
    Neem de tijd om iedereen van harte te begroeten (als de groep niet te groot is). Het geeft uw gesprekspartner(s) het goede gevoel dat ze erbij horen en welkom zijn. 
     
  5. Kies speaker view in plaats van gallery view
    Als u Zoom gebruikt. Zo geeft u uw aandacht aan wie op dat moment spreekt en uw gesprekspartner is. Wie 24 gezichten moet observeren tijdens het luisteren of spreken, heeft meer werk om focus te houden en is sneller afgeleid.  
  6. Stop met multitasken
    Video-meetings houden, vraagt al bijzonder veel energie. Als u dan nog even dat mailtje zou afmaken, of even dat berichtje zou lezen, bent u helemaal de draad kwijt. Multitasken is eigenlijk alleen weggelegd voor computers, niet voor mensen
     
  7. Werk-verlichting, -playlist en -outfit aan 
    Zogezegd het grote voordeel van zoom-meetings: dat u kunt vergaderen in blazer en pyjamabroek. Voor sommigen onder ons is een grens tussen werk en privé rustgevend. Zeker voor wie thuis in dezelfde ruimte werkt en ontspant: kies andere belichting, een andere playlist én een andere outfit, eens de werkdag erop zit. En hou die pyjamabroek voor de video-meeting met de vrienden. 

Gerelateerde artikels