Waarom vrijwilligerswerk de ideale investering is voor uw werknemers

Auteur: Julie, Coach RH (Partena Professional)
Leestijd: 5min

Wist u dat 1,8 miljoen Belgen regelmatig actief zijn als vrijwilligers? Steeds meer bedrijven zetten hun werknemers aan om de handen uit de mouwen te steken als vrijwilliger, in het kader van hun maatschappelijk verantwoord ondernemen. En dat doen ze lang niet alleen voor hun imago …

U hebt het vast ook gemerkt: de aandacht voor sociale onderwerpen zoals diversiteit, het klimaat of duurzaamheid neemt toe binnen het bedrijfsleven. Sociaal bewuste consumenten verwachten immers maatschappelijk verantwoord ondernemen van hun favoriete merken. Die merken gaan daar ook steeds vaker op in. Maar dat is niet zonder gevaar. Want als een bedrijf de indruk creëert dat het enkel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doet om het imago op te blinken, kan dit de reputatie van een bedrijf net aanzienlijk schaden.
Inspanningen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen die daarentegen gecommuniceerd en gedragen worden door de werknemers, komen veel authentieker over. Het zal u dan ook vast niet verwonderen dat steeds meer bedrijven hun werknemers aansporen om aan vrijwilligerswerk te doen onder de vlag van het bedrijf.

Meer dan PR alleen

Maar er is nog een reden waarom vrijwilligerswerk in opkomst is op de werkvloer. In een recente studie van Deloitte  las ik dat vrijwilligerswerk niet alleen een positieve impact heeft op de bedrijfsreputatie, maar dat het ook het bedrijf zélf verbetert.  
Het onderzoek, dat zich baseert op een enquête bij duizend werknemers die in de voorafgaande twaalf maanden vrijwilligerswerk hebben gedaan, toont aan dat vrijwilligerswerk met collega’s de moraal van werknemers opkrikt, de werksfeer verbetert en het beeld van de werkgever positief beïnvloedt.
Maar liefst 89% van de werknemers gaf aan dat organisaties die vrijwilligerswerk aanmoedigen een betere werksfeer hebben. 70% was zelfs overtuigd dat vrijwilligerswerk beter is voor de werksfeer dan happy hours op kosten van de baas.
De 7 voordelen van vrijwilligerswerk
Aangemoedigd door de bevindingen van deze studie, ging ik de relatie tussen vrijwilligerswerk en bedrijven verder onderzoeken en stelde ik de volgende zeven voordelen voor werkgevers vast.

1.    Toenemende employer brand awareness

Werknemers van bedrijven die vrijwilligerswerk ondersteunen, vertellen hier graag honderduit over aan vrienden en familie en delen hun vrijwilligerswerk uitgebreid op sociale media. Dit versterkt het werkgeversprofiel, met name bij  potentiële kandidaat-werknemers.

2.    Verhoogde werknemersemancipatie

Door werknemers goede doelen te laten leiden op de werkvloer, de handen uit de mouwen te laten steken met vrijwilligerswerk en hen zelf te laten kiezen waar en wanneer ze een helpende hand uitsteken, neemt hun gevoel van empowerment sterk toe.

3.    Sterkere, meer verbonden teams

Zich samen inspannen voor een gemeenschappelijk doel verbetert de team spirit, en al helemaal als het dan ook nog een goed doel is. Die teamspirit zet zich verder op de werkvloer door een grotere betrokkenheid en trots binnen teams.

4.    Verbeterde werknemersretentie

Great Place to Work en Fortune hebben samen de ’50 Best Workplaces to give back’ opgelijst op basis van meer dan tweehonderdduizend werknemerenquêtes. Werknemers bij deze organisaties zeggen dat ze langer bij hun werkgever zullen blijven als gevolg van de vrijwilligswerkprogramma's van hun bedrijf.

5.    Nieuwe vaardigheden

Vrijwilligersprojecten kunnen medewerkers prikkelen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dat zal hen het vertrouwen en de interesse bieden om ook op de werkvloer nieuwe vaardigheden aan te leren.

6.    Toekomstige leiders

Een vrijwilligersdag met het team kan een ideale omgeving zijn om te ontdekken wie een natuurlijke aanleg heeft voor leiderschap en naar een managementprogramma geleid kan worden.

7.    Gelukkigere en gezondere werknemers

Bedrijven met vrijwilligersprogramma’s melden minder afwezigheden door ziekte. Hun personeel is immers tevredener en gemotiveerder.

Hoe creëert u een vrijwilligersprogramma?
Als u ook wil genieten van de bovenstaande voordelen, gaat u best doordacht te werk bij het opstarten van een vrijwilligersprogramma binnen uw bedrijf. De beste vrijwilligersprogramma’s zijn immers niet alleen betekenisvol voor de werknemers, maar stemmen ook overeen met de waarden én doelstellingen van het bedrijf. Vooraleer u begint, raad ik u daarom aan om eerst te onderzoeken welke essentiële behoeftes er allemaal leven binnen uw community van consumenten. Pols daarna naar de interesses van uw werknemers en zoek naar een match tussen beiden.
Eens u die match hebt gevonden, kunt u zelf het vrijwilligerswerk organiseren. Veel makkelijk is het evenwel om aan te sluiten bij een bestaande vrijwilligersorganisatie. Die vindt u eenvoudig via het Belgische platform Give a day , waar u een organisatie kan zoeken op locatie en activiteit.

Zorg dat iedereen binnen uw bedrijf mee is met het programma, van de hoogste tot de laagste echelons. Als leidinggevenden in het programma geloven, zullen ze vaker bereid zijn om vrijwilligerstijd vrij te maken voor teamleden.

Een goede administratie is tot slot cruciaal om een vrijwilligersprogramma op lange termijn vol te houden. Vrijwilligerswerk brengt immers verrassend veel administratie met zich mee: beheer van onkostenvergoedingen, contracten, RVA documentatie, mutualiteitsdocumenten, GDPR documenten, planning, communicatie, … Het leeuwendeel van deze administratie verliep tot voor kort nog op papier, wat uiteraard erg tijdrovend is. Gelukkig is er nu een oplossing. Partena Professional is immers de samenwerking aangegaan met Give a Day en neemt alle administratieve zorgen van uw vrijwilligers over als het vrijwilligerswerk via dit platform is aangevraagd. Deze oplossing is volledig uniek in België en maakt vrijwilligerswerk veel toegankelijker voor bedrijven. Waar wacht u dus nog op?   
 

Gerelateerde artikels