Voor de eerste keer personeel aanwerven: hoe begin ik eraan?

Auteur: By Partena Professional (Legal expertise)
Leestijd: 3min

Uw eenmanszaak groeit. En nu overweegt u om een eerste werknemer in dienst te nemen. Die beslissing bezorgt u heel wat verplichte administratie. Het sociaal secretariaat van Partena Professional helpt u daar graag bij.

Als u nog maar pas werkgever bent, komt er nogal wat extra administratie op u af. Terwijl u zich eigenlijk liever focust op waar u echt goed in bent: een bedrijf runnen. Goed advies van een sociaal secretariaat komt dan als geroepen. Wist u bijvoorbeeld dat een eerste aanwerving sinds 1 januari 2017 flink goedkoper kan?

Wij hebben de cruciale stappen bij het aannemen van personeel voor u samengevat. Wilt u ze in detail nagaan? Vraag dan onze gratis aanwervingsgids aan.

Stap 1. Voorbereiding

Bereken eerst minutieus de kosten die u zult maken als werkgever. Een correcte verloning, bijdragen voor de sociale zekerheid, bedrijfsvoorheffing

Hou ook in het achterhoofd dat u de loonkosten serieus kunt doen dalen, bij een eerste aanwerving.

Stap 2. Sociaal secretariaat

Het is cruciaal dat u uw lonen correct en stipt uitbetaalt. Het advies van een Payroll Consultant van het sociaal secretariaat  is daarbij geen overbodige luxe. 

Stap 3. Kruispuntbank   

Zorg ervoor dat uw gegevens bij de KBO nog kloppen. Dat kan makkelijk via het digitaal ondernemingsloket

Stap 4. RSZ

Bij uw eerste aanwerving moet u zich aanmelden bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Aan hen betaalt u vanaf dan uw bijdragen voor de sociale zekerheid.

Stap 5. Kinderbijslag

Vanaf 1 januari 2019 hanteert elke regio in België een eigen kinderbijslagsysteem, met eigen bedragen en regels. Terwijl het aanvragen van de kinderbijslag vroeger via de werkgever gebeurde, moet een gezin dit nu zélf aanvragen. Meer info hierover kan u terug vinden op www.parentia.be.

Stap 6. Dienst voor preventie en bescherming 

Iedere werkgever moet een interne dienst voor preventie en bescherming hebben. Die staat in voor het welzijn van uw werknemers tijdens het werk.

Stap 7. Verzekering tegen arbeidsongevallen

Als werkgever bent u verplicht om een verzekering tegen arbeidsongevallen af te sluiten voor uw werknemers. Die verzekert ongevallen tijdens de werkuren en onderweg van of naar het werk.

Stap 8. Werknemersgegevens doorsturen bij aanwerving personeel

Bezorg uw sociaal secretariaat de nodige gegevens over uw werknemer voor een correcte loonverwerking.

Stap 9. Arbeidsovereenkomst

Maak een, bij voorkeur, schriftelijke arbeidsovereenkomst op. Wist u bijvoorbeeld dat het sinds 1 januari 2014 niet meer mogelijk is om een proefperiode op te nemen in een arbeidsovereenkomst?

Stap 10. Aangifte

Wanneer uw werknemer start, doet uw sociaal secretariaat ook verplicht een Dimona-aangifte bij de RSZ.

Gerelateerde artikels