Thuiswerken en ergonomie: nuttige tips!

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 4min

Een goede ergonomie betekent dat u uw werkplek perfect aanpast aan uw lichaam, zodat u in een neutrale en pijnloze positie kunt werken.

Thuiswerken gebeurt bij voorkeur niet in de zetel

Comfortabele kledij: check. Laptop: check. Wanneer u telewerkt, is het erg verleidelijk om de computer in uw bed te gebruiken of de dag door te brengen op de sofa. Het is zo comfortabel! Maar het is niet zo'n goed idee voor je nek, rug en de rest van je lichaam. Wil je werken zonder pijn? Dan is het altijd het beste om op je bureau te werken.

Kantoorplaats

  • Een voorkeur voor rechte bureaus, zonder hoeken, om een optimale positie voor het computerscherm te verkrijgen.
  • Plaats ze in een hoek van 90° ten opzichte van de ramen.
  • Vermijd directe lichtbronnen in het gezichtsveld.
  • Een goed geventileerde ruimte, met een ideale temperatuur tussen 21 en 23°.

Stel uw bureaustoel correct in

Een goede bureaustoel die u kunt aanpassen aan uw individuele behoeften is geen overbodige luxe. En dan moet de bureaustoel natuurlijk nog wel goed afgesteld worden. Uit onderzoek blijkt dat 7 van de 10 kantoormedewerkers niet weten hoe ze dit moeten doen. Hier zijn een paar tips:

  •  Zit diep in je stoel en leg je voeten plat op de grond.
  • Je bekken moet iets hoger zijn dan je knieën, je dijen iets gebogen. Als uw tafel niet verstelbaar is en te hoog is, plaats dan uw stoel iets hoger en gebruik een voetsteun.
  •  Er moeten minstens 3 vingers tussen uw stoel en de holte van uw knieën zitten.
  • De holte van uw onderrug moet worden ondersteund door de rugleuning. De ondersteuning van uw bureaustoel moet daarom in het onderste gedeelte convex zijn. Maak indien nodig een lendensteun met een klein kussen.

Afbeelding verwijderd.

Zorg voor een aparte monitor, muis en toetsenbord

Als u een laptop gebruikt en u beschikt over een extern toetsenbord en muis, plaats dan de computer op een verhoog. Of idealiter heeft u een extern en voldoende groot scherm (19"). Overigens ligt uw toetsenbord ongeveer 10-15 cm van de rand van de tafel.

  • een goede manier om uw scherm aan te passen:
    • Plaats uw scherm recht voor u.
    • Met de bovenrand van uw scherm op ooghoogte.
    • Op armlengte kijkafstand.

Een gezonde mix van zitten, staan en bewegen

Het verplaatsen van zittend naar staand werken kan veel lichamelijke klachten voorkomen. Thuiswerken leent zich perfect voor houdingsvariatie. Bel bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het huis of de tuin.  Werk enige tijd staand op een werkoppervlak op ongeveer ellebooghoogte. En vergeet niet om regelmatig te wandelen om wat energie te verbruiken en uw bloedsomloop te stimuleren.

Enkele voorbeelden van anti-stress rekoefeningen.

Vertaling:

  1. 10 tot 20 seconden – 2 keer
  2. 8 tot 10 seconden aan elke kant
  3. 15 tot 20 seconden
  4. 3 tot 5 seconden – 3 keer
  5. 10 tot 12 seconden voor elke arm
  6. 10 seconden
  7. 10 seconden
  8. 8 tot 10 seconden aan elke kant
  9. 8 tot 10 seconden aan elke kant
  10. 10 tot 15 seconden – 2 keer
  11. Schud je handen voor 8 tot 10 seconden.

Gerelateerde artikels