Talent rekruteren via social media

Auteur: Julie, coach HR (Partena Professional)
Leestijd: 5min

Vroeger plaatste u als bedrijf een vacature in de gespecialiseerde pers, zette er een deadline bij en wachtte de cv’s af. Daarna maakte u een selectie van de meest interessante profielen. Twee gesprekken en een aantal tests later kon de beste kandidaat aan de slag. Deze manier van talent aantrekken kan nog altijd interessant zijn, maar is vandaag niet meer genoeg.  

Bent u al te lang op zoek naar nieuw talent? We loodsen u door het social medialandschap waar de millennials u als eerste gezien hebben.

Social media inzetten als rekruteringsmethode?

Niet professioneel? Zeker wel, naargelang hoe u het gebruikt, kan het medialandschap een ideale optie voor online werving zijn. Elk sociaal medium heeft zo zijn voordelen.

We dragen Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn elke dag mee in onze broekzak en gebruiken ze voor talloze doeleinden. Hootsuite en We are Social delen de cijfers van 2019: van de 11,53 miljoen inwoners in België tellen we 10,86 miljoen internetgebruikers. Daarvan is 85% dagelijks online, 13% minstens 1 keer per week en 2% minstens 1 keer per maand. 

Solliciteren via social media: de netwerken 
 

·  LinkedIn

Meer dan drie miljoen Belgen hebben een profiel op LinkedIn, het professionele sociale netwerk. Daarmee is 60% van de Belgische beroepsbevolking lid van de website waarop werkgevers en werknemers elkaar kunnen vinden. LinkedIn richt zich eerder op hoger opgeleiden

Op LinkedIn zoekt u gericht naar de juiste kandidaat: u selecteert op het aantal jaren ervaring, specifieke diploma’s, vaardigheden, vorige werkgevers… Deelt u een vacature op LinkedIn? Wie zich aangesproken voelt kan hier rechtstreeks online solliciteren met hun LinkedIn profiel als cv, met 1 klik op de knop 'apply with LinkedIn’. 

LinkedIn biedt u ook de mogelijkheid om mails te versturen naar geschikte profielen. Inmails zijn private mails die u tegen betaling verstuurt. Opgelet: het aantal mails is beperkt.  

·  Facebook

Facebook telt meer dan 7,5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in België alleen. Daarvan tellen we 6 miljoen gebruikers in de actieve beroepsbevolking. Rekruteren via Facebook is een schot in de roos. 

Want één van de grootste pluspunten aan rekruteren via Facebook is dat u gericht vacatures kan tonen. Zo benadert u zeer specifiek een bepaald doelpubliek met vooraf ingestelde criteria zoals: locatie, interesses, opleiding, etc.

Weet dus goed aan wie u adverteert. Naast demografische targeting, kan u ook gebruik maken van aangepaste doelgroepen. U kan uw vacatures tonen aan kandidaten die uw website of  vacaturepagina al bezocht hebben.

·  Twilliciteren= twitter+solliciteren

Het netwerk waar u kort en bondig moet zijn. Maar het werkt wel. Schoenen Torfs rekruteerde haar nieuwe verkopers via Twitter al in 2012.

Via een simpele tweet van max 280 tekens, bereikt u een zeer groot publiek. Niet gericht, wel wijdverspreid. Uw vacature wordt razendsnel voor u doorgegeven door uw volgers aan familie, vrienden, collega’s en sympathisanten. Aangezien er maar 280 tekens plaats is, leidt u uw kandidaten naar uw website voor de volledige vacature.

·  Instagram

Instagram telt in België ongeveer 3,5 miljoen gebruikers. Met Instagram spreekt u vooral een jongere doelgroep aan. Zo’n 59% van alle internetgebruikers tussen 18 en 29 jaar oud gebruiken Instagram, ten opzichte van 33% van de internetgebruikers tussen de 30 en 49 jaar. De grootste groep op het netwerk is een iets oudere jongerengeneratie tussen 18 en 24 jaar, gevolgd door 28% tussen de 25 en 34 jaar. 

In tegenstelling tot het zakelijke LinkedIn, biedt Instagram een zeer persoonlijke touch. Zo weet u in één klik wie uw kandidaat is en wat hem of haar bezighoudt. Ervaring mag dan fundamenteel zijn bij de selectie van de juiste kandidaat, het is niet het enige element wat doorweegt. Dat geldt ook omgekeerd. Wilt u een langetermijnrelatie aangaan, dan spelen cultuur en waarden een doorslaggevende rol. Op een laagdrempelige, spontane manier kunt u laten zien wat er in het bedrijf gebeurt, wie er werkt en wat voor sfeer er hangt. Kandidaten krijgen op deze manier meteen een goede indruk, nog voor er gesolliciteerd wordt.

Actief online rekruteren? 

Voorwaarde bij online rekruteren is natuurlijk dat uw online presence tip top in orde is. Dat uw corporate branding klopt. En dat u er bent voor uw volgers. Alleen zo bouwt u een netwerk uit.

Heeft u een bedrijfsaccount op Facebook, maak dan dat u er actief bent. Zorg ook voor een up-to-date website. Uw potentiële kandidaat klikt na de vacaturepost op Instagram of Facebook door naar uw website en reageert vervolgens daar op de vacature. Maak het uw potentiële kandidaten zo gemakkelijk mogelijk om uw vacature te vinden met de juiste contactgegevens voor een eerste kennismaking.

Gerelateerde artikels