Stress? Zo bouw je af.

Auteur: By Julie van Partena Professional
Leestijd: 4min

Stress.We hebben er allemaal wel eens last van. Iedereen weet eigenlijk ook wel hoe je stress kan verminderen. Af en toe moeten we er gewoon nog eens aan herinnerd worden. Bij deze, een gentle reminder om weer eens wat vriendelijker voor jezelf te zijn.

Stress teveel? Respecteer je grenzen.

Laten we eerlijk zijn: soms is stress niet te voorkomen en komt het erop neer er goed mee om te gaan. Als het blijft draaien in je hoofd (letterlijk of figuurlijk) als je thuis op de bank neerploft of in je bed ligt. Als je niet meer in slaap kan vallen, ook al ben je oververmoeid. Dan is het tijd voor ontspanning. Om goed voor jezelf te zorgen. Ga je over je grenzen heen, dan word je overspannen of krijg je een burn-out. Binnenkort daar meer over.

Stress verminderen met mijn anti-stress tips

Het is een kunst om de stress tijdens een inspanning binnen de grenzen te houden. Voilà, hier zijn ze: mijn anti-stress tips om stress te verminderen. Geen rocket science. Wel nuttig om te blijven horen. Of lezen ;)

1) Vermijd cafeïne, sigaretten of suiker

We are all guilty of this one. Cafeïne, sigaretten en suiker zorgen ervoor dat je tijdelijk een boost krijgt. Je bent alert en vol energie maar daarna betaal je de rekening. De kans is groot dat je deze middelen gaat gebruiken om stress tegen te gaan. Hierdoor vind je je balans niet gemakkelijk terug. De eerste koffie doet je goed. Maar na je 5e koffie kom je niet meer tot rust. Bovendien houdt die koffie je wakker, als je eigenlijk wilt gaan slapen. Waardoor je te laat naar bed gaat. En waardoor je ‘s morgens er niet uitgeraakt zonder …  koffie. Een straatje zonder einde. Dat lees je ook in één van mijn favoriete HR-boeken.

2) Maak een takenlijst

Te veel aan je hoofd? Maak plaats om aan andere dingen te denken door een lijstje te maken. En de prioriteiten in de juiste volgorde te zetten. Maak niet de fout om een hele lijst op één dag te willen afwerken. Geniet vooral van dat streepje trekken, als je al één taak hebt volbracht.

3) Relativeer je stress

Een paar vragen die ik mezelf stel als ik het benauwd krijg:

  • Maak je je druk om de juiste reden?
  • Is het zinvol je zorgen te maken? Wat win je ermee?
  • Hou je je energie niet beter bij voor de taak zelf, ipv voor het zorgen maken?
  • Zal het ertoe doen binnen 5 jaar?
  • Hangt je leven er vanaf?

4) Stop met multitasking

Mutitasken. Iets wat vrouwen zogezegd goed kunnen? Dat lijkt me vooral iets wat mannen zeggen, zodat ze zelf minder moeten doen. Uit meerdere onderzoeken is ondertussen gebleken: echt multitasken bestaat niet. Een mens kan wel heel snel schakelen tussen verschillende taken, maar hierdoor werk je zeker niet echt efficiënter. Erger is dat je er alleen aan meer moet denken. Concentreer je daarom op één taak. Helemaal klaar? Dan begin je pas met de volgende taak.

5) Mail? Laat maar even wachten

Niets wat je zo van je werk afhoudt als mailtjes. Plan daarom een moment waarop je mails links laat liggen. Meestal kan het antwoord wel een halve dag wachten. En plan net zo goed een moment waarop je in één keer wel je mails aanpakt.

6) Neem een dag vrij om niets te doen

Vakantie is fantastisch. En nodig. Dat vakantiegevoel hou je liefst zo lang vast. Wacht niet op vakantie om te ontspannen. Neem eens vrij van je werk. Zomaar. Niet omdat je iets moet doen of omdat je een vakantie hebt gepland. Maar gewoon om een dagje niets te doen. Om de krant te lezen in bed. Of om op een dinsdagnamiddag eens met kaarsjes in bad te gaan liggen. En daarna bijvoorbeeld met de hond van de buren te gaan wandelen. Alles mag niets moet.

Wil je nog meer praktische en haalbare tips? Die vind je hier.

Hoop dat mijn tips helpen. Wat doe jij om stress te verminderen?

Ik ben benieuwd naar je reactie.