Start met delegeren

Auteur: Partena Professional (Julie - HR Coach)
Leestijd: 4min

Delegeren, dat is niet voor iedereen van in het begin een evidentie. Geef je de touwtjes niet graag uit handen? Omdat je het na al die tijd steeds op eigen krachten zo ver gebracht hebt? Wat je zelf doet, doe je vaak beter. Waarom zou je die succesformule nu plots overboord gooien?

Nieuwe job of teveel werk?

Stel, je komt voor het eerst in een leidinggevende positie terecht. Hoe pak je dat aan? Of stel, er is ineens teveel werk: de opdrachten stromen binnen en je komt tijd te kort om alles zo goed als je gewend bent af te werken. In het begin steek je een tandje bij: je slaapt wat minder en je werkt wat harder. Maar na een tijd neemt je gezondheid af en minstens even erg: je frisse kijk op de zaken ook. Wat dan?

Delegeren is doorgroeien.

Draai het eens om: Als je niet delegeert, en alles zelf wil blijven doen, leg je een zware last bij jezelf. In feite blokkeer je jezelf om door te groeien.

Win tijd. Bereik meer. En valoriseer je waarde als leidersfiguur.

We hebben allemaal maar 24 uur op een dag. Ofwel lijdt je gezondheid hieronder. Ofwel je prestaties; net datgene wat je zo ver gebracht heeft. Net dat, waarom je gekozen bent voor een nieuwe functie of nieuwe opdracht.

Als je een team aanstelt en meer taken uitbesteedt, komt er voor jou meer tijd vrij voor die zaken waar je juist heel goed in bent. Met andere woorden: Verspil je kostbare tijd en talent niet aan de dagelijkse routine klussen, maar schakel hulp in van je team. Als leider is het belangrijk tijd over te houden voor je talent en om stil te kunnen staan bij je doelen en toekomstvisie.

Als je in staat bent om verantwoordelijkheid aan je team te geven, krijg je meer respect en loyaliteit terug. Wil je alles zelf blijven doen, pas dan op dat de kwaliteit van je werk niet afneemt. Verminder stress en hou meer tijd over voor je echte job.

Starten met delegeren: 3 mindsets

  1. Controlefreak? Loslaten…

Geef ruimte en oefen vertrouwen in je competente team. Wees blij dat je het niet meer allemaal alleen moet doen. Taken gebeuren misschien (nog) niet op de manier waarop jij ze zou willen doen. Maar, nu gebeuren ze tenminste en -wie weet- op een verfrissende manier waar je zelf nog niet aan gedacht had, wegens slaap- of tijdsgebrek.

  1. Goed leiden is goed begeleiden.

Gun je teamleden het vertrouwen om zelf naar eigen oplossingen te mogen zoeken. Jij kreeg ook ooit de kans om van nul te beginnen. Gun je medewerkers nu hetzelfde voordeel van de twijfel.

  1. Stop met micromanagen.

Denk aan the bigger picture. En stimuleer je team om oplossingen te zoeken die in jouw bigger picture passen. Dat kan alleen als je je bigger picture wil delen. Zorg dat je elkaar vaak genoeg spreekt om af te stemmen en streef naar open communicatie.

Alle begin is moeilijk.

Start met kleine opdrachten. Geef stap voor stap meer verantwoordelijkheid en kansen aan je teamlid,  en laat hem of haar groeien in zijn of haar taak. Ondertussen kan je zelf groeien in het delegeren. En bij elke verantwoordelijkheid die je afstaat, geef je jezelf de kans om te groeien in je eigen taak als leider.

DELEGEREN. WAT ZIJN VOLGENS JOU DE BESTE TAKEN OM IN HET BEGIN UIT TE BESTEDEN?

Gerelateerde artikels