Sociale media voor kmo’s: ‘Enkel een aanpak op langere termijn loont’

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 4min

Kan u het zich als kmo nog veroorloven om niét op sociale media aanwezig te zijn? En mikt u dan zo breed mogelijk, of gaat u voluit voor één kanaal? Terechte vragen, vindt online-marketingspecialist Ludwig Dumont. ‘Maar ze gaan voorbij aan de essentie: je aanwezigheid op sociale media moet in eerste instantie een consistent langetermijnverhaal zijn.’

‘Wij zien dat heel wat bedrijven pas ontdekken wat de mogelijkheden van sociale media zijn als ze zich daar iets meer in verdiepen’, zegt Ludwig Dumont. ‘Ze beseffen bijvoorbeeld niet dat je ook via een kanaal als LinkedIn een brede basis van volgers kan uitbouwen, waarin wellicht potentiële klanten itten.’

Dumont is oprichter en CEO van Contento, een relatief jong bedrijf dat zowel in ons land als in de VS actief is. Met een technologieplatform dat de aanwezigheid en posts op sociale media zoveel mogelijk automatiseert, mikt het bedrijf in eerste instantie op kmo’s.

Geloofwaardigheid

Maar moet élk bedrijf op sociale media aanwezig zijn, of is dat afhankelijk van de sector waarin je actief bent en van je doelgroep en klanten? ‘Ruw gesteld lijkt het me een absolute must voor die bedrijven die vooral op expertise en geloofwaardigheid teren om nieuwe klanten aan te trekken’, zegt Dumont.

‘Dit soort expertise-gedreven KMO’s vind je bijvoorbeeld terug in sectoren zoals HR, accounting en legal. Voor zulke bedrijven is de uitbouw van een sterk merk belangrijk, en op dat vlak bieden sociale media flink wat toegevoegde waarde.’

‘Ben je daarentegen actief binnen een industriële keten als toeleverancier voor een aantal vaste klanten – en lever je als bedrijf geen eindproduct af – dan speelt die zichtbaarheid een veel minder grote rol.’

Obstakels

Voor kmo’s die wel belang hebben bij een socialemediastrategie blijkt een gebrek aan kennis van de verschillende kanalen én hun potentieel een van de grootste obstakels.

‘Vaak heeft dit te maken met een combinatie van verschillende factoren: te weinig expertise, te weinig budget, maar vooral ook een gebrek aan langetermijnvisie’, onderstreept Dumont.

‘Een van de vaakst gemaakte fouten is de “baat het niet, dan schaadt het niet”-aanpak. Elke goede strategie start met de vraag: wat en wie wil ik hiermee bereiken? Vervolgens komt het erop aan je aanwezigheid op een of meerdere kanalen uit te bouwen, op lang termijn en tegen een aanvaardbare prijs. Nogal wat kmo’s gaan snel in zee met een agentschap, maar krabbelen na enkele maanden terug omwille van het hoge prijskaartje.’

Waar zijn je klanten?

Minstens even belangrijk: denk vooraf goed na via welke kanalen je jouw klanten kan bereiken. “Breed geschoten, altijd raak” is in deze dus géén goede strategie.

‘Ben je een professionele dienstverlener, dan is LinkedIn een grote kanshebber. Kies je voor vier verschillende kanalen, dan dreigt je aanpak halfslachtig of chaotisch te worden.’

Prijskaartje

Om de budgettaire impact van hun socialemediastrategie enigszins te beperken, ontwikkelde Contento zelf een technologieplatform op maat van kmo’s.

‘Dit laat onze klanten toe om de menselijke factor stevig te beperken, waardoor ook het prijskaartje fors kan dalen. We automatiseren een aantal processen, zoals de zoektocht naar relevante content voor je bedrijf en het inplannen daarvan op een kalender. Onze klanten kunnen daarnaast ook altijd een beroep doen op onze online-marketingexperts, maar hun rol is veel beperkter dan bij klassieke agentschappen.’

Gerelateerde artikels