Social media laten sollicitanten anders kijken naar bedrijven

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Bedrijven die via sociale media op een warme, directe en persoonlijke manier communiceren, wekken meer vertrouwen op bij sollicitanten’

Professor Greet Van Hoye, docent HRM Universiteit Gent

De aanwezigheid van bedrijven op sociale media en de manier waarop ze die kanalen gebruiken hebben een impact op hun werkgeversmerk. Dat concluderen onderzoekers van UGent.

Veel ondernemingen zien socialemediakanalen als de uitgelezen plaats om te rekruteren. Toch bestaat er amper onderzoek over het effect van sociale media op het gedrag van sollicitanten. Doctoraatstudente Marieke Carpentier bracht daar vorig jaar verandering in, samen met professoren Greet Van Hoye en Bert Weijters van UGent.

Ze voerde een steekproef uit bij 198 studenten van het vak ‘Rekrutering en Employer Branding’. De studenten kregen de opdracht om een vacature te zoeken waar ze na hun studies écht voor zouden willen solliciteren. Daarna moesten ze de LinkedIn- en Facebook-profielen van hun potentiële werkgevers bezoeken.

Cruciale beslissingsmomenten

De belangrijkste bevinding? ‘Het beeld dat studenten hebben van een bedrijf verandert op twee momenten’, verduidelijkt professor Greet Van Hoye. ‘Meteen na het vinden van de vacature en na het bezoek aan de socialemediakanalen van de werkgever tekent zich bij sollicitanten een duidelijk perceptieverschil af.’

Dat bewijst volgens de onderzoekers dat sociale media het rekruteringsproces wel degelijk kunnen beïnvloeden. Dat effect uit zich het sterkst bij het werkgeversmerk. ‘Bedrijven met voldoende, relevante én duidelijke informatie op hun Facebook- en LinkedIn-profielen worden door sollicitanten positiever onthaald dan andere bedrijven.’

Warm en persoonlijk communiceren

‘Ook de communicatiestijl speelt een rol’, vult Greet Van Hoye aan. ‘Bedrijven die via sociale media op een warme, directe en persoonlijke manier communiceren, wekken meer vertrouwen op bij sollicitanten dan bedrijven met een eerder zakelijke stijl.’

De studie toont ook aan dat organisaties die hun socialemediakanalen strategisch uitbouwen voor rekrutering meer mond-tot-mondreclame krijgen van sollicitanten.

Authenticiteit spreekt aan

Bedrijven moeten goed nadenken over hoe ze zich als werkgever willen profileren, vertelt Greet Van Hoye. ‘Dat imago moet op hun socialemediakanalen goed tot zijn recht komen. En het moet authentiek zijn: een formeel bedrijf dat op Facebook hip en jong communiceert, valt door de mand.’

‘Onze studie bewijst dat investeren in sociale media nuttig kan zijn tijdens de rekrutering’, zegt Greet Van Hoye. ‘En dat organisaties hun imago kunnen bijsturen en verbeteren wanneer ze focussen op de juiste elementen’.

De impact van sociale media op employer branding zal de komende jaren ongetwijfeld vergroten. Al zullen organisaties waarschijnlijk niet meer dezelfde kanalen gebruiken als vandaag. ‘Ondertussen blijven ook de klassieke jobsites van bedrijven belangrijk voor sollicitanten’, besluit Greet Van Hoye.

Gerelateerde artikels