Scherp uw focus en elimineer afleiding: 10 tips

Auteur: Julie, coach HR (Partena Professional)
Leestijd: 7min

Efficiënt, agile, flexibel én proactief. Net als altijd zetten we ons maximaal in voor ons bedrijf. Dat was al een uitdaging op zich. Ondertussen dicteert corona een nieuwe realiteit: werken, huishouden, onderwijzen, aandacht voor uw partner én uw eigen stressniveau op peil houden? Allemaal onder hetzelfde dak én tegelijk tijdens de werkdag. Hoe houden we dat vol? 

Delegeren is één ding. Kunnen we ook beter leren multitasken? Onmogelijk, zeggen experten. Wat dan wel? Focus leren houden en afleiding elimineren. Task-switchen blijft extreem vermoeiend. Maar met focus gaat alles beter: 10 tips. 

Multitasken of task-switching? 

Even mailen terwijl u bezig bent met dat ene verslag? Whatsappen terwijl u met iemand praat? Of handsfree bellen terwijl u rijdt? Voor eens voor altijd: we kunnen het niet. Nee, ook vrouwen niet.

Multitasken? Niet voor mensen

Dat zegt Paul Kirschner, hoogleraar verbonden aan de Open Universiteiten. Na onderzoek over multitasken kwam hij tot de conclusie: “Wat wij onder multitasken verstaan, ís geen multitasken. We kunnen geen twee dingen tegelijk doen, als we daarover moeten nadenken. Waarom precies? “Multitasken is feitelijk twee of meer informatieverwerkende processen tegelijkertijd uitvoeren. Dus twee of meerdere taken uitvoeren die niets met elkaar te maken hebben en elkaar niet beïnvloeden. Dat kunnen sommige computers. Maar er zijn geen mensen die dat kunnen. We hebben namelijk maar één brein.”

De term multitasking komt oorspronkelijk uit de computerwereld en is daar ontstaan doordat meerdere programma’s actief kunnen zijn op dezelfde processor. 

Task switching

Als wij het over menselijk multitasken hebben, dan spreken we eigenlijk over ‘task switching’: van de ene taak naar de andere taak schakelen. Dát is namelijk wat we doen als we mailen en bellen tegelijk. Dat schakelen kán heel snel gaan. We kunnen het niet tegelijkertijd doen, maar we kunnen wél van de ene naar de andere taak switchen.”

Dat is iets anders dan tegelijk wandelen en bellen. Geautomatiseerde handelingen, waar ons brein niet over na hoeft te denken (zoals wandelen en eten), kunnen we heel goed en probleemloos tegelijkertijd met een niet-geautomatiseerde taak uitvoeren. Zo kunt u heel goed koffie drinken (geautomatiseerd) en tegelijkertijd de wereldpolitiek bespreken met een vriend (niet-geautomatiseerd). 

Schakelen kost tijd, energie en fouten

Het grote probleem bij schakelen, is dat die taken elkaar beïnvloeden. Stel u schrijft iets voor uw werk én u krijgt een mailtje dat u ondertussen beantwoordt. Dan kost dat schakelen tijd – soms wel enkele seconden – en brengt het fouten met zich mee. Denk aan die mail per ongeluk naar iedereen verstuurd, in plaats van alleen naar uw collega. Ook het terugschakelen naar de activiteit die u oorspronkelijk aan het doen was, kost tijd en energie. 

Conclusie: We worden moe van al dat multitasken. “Mensen uit het zakenleven, die veel moeten multitasken, krijgen eerder een burn-out. Ze raken eerder opgebrand, worden slechter in het uitvoeren van taken.”

Wat kunt u wel doen?  Focus

  1. Beter leren concentreren 

Dat is niet eenvoudig, maar wel haalbaar. Robert Bridgeman, coach en schrijver van het boek ‘Rust’:  “Als je écht ergens goed in wil zijn, wat het ook is, dan heb je concentratie nodig om in een flow te komen. Want de meest excellente prestaties, zoals topsport, gebeuren vanuit een flow. Een staat waarin je helemaal opgaat in wat je doet, je bent in het ‘nu’ aanwezig, wordt niet afgeleid, tijd en ruimte bestaan even niet.”

Geef toe, bedrijfsleiders en teammanagers zijn net zoals topsporters. Opgeven, doen we niet graag. Hoe bereiken we die flow? 

  • Ademen 

Bridgeman raadt ons aan om de concentratiespier in de hersenen te trainen. Zo heeft hij ook topsporters begeleid. “Er zijn allerlei concentratietechnieken. Het makkelijkste is u te focussen op uw ademhaling. Die is gratis, hebt u altijd bij en daar hoeft u niets voor te doen. Doe dat een aantal minuten per dag.” 

  • Mediteren 

Mediteren is ook goed, zegt Bridgeman. “Je maakt dingen bewuster mee en daardoor gaat de kwaliteit van je leven met lichtjaren vooruit.”

“Er is onderzoek gedaan naar mensen die al twintig jaar mediteerden en mensen die het nooit deden. Uit MRI-scans bleek dat de gedachten van de mensen die nooit mediteerden, alle kanten uit zwabberden. Terwijl de mediteerders veel minder drukke hersenactiviteit hadden, en het ook sneller merkten als er wél een gedachte langskwam.”

Is meditatie niets voor u? Een moment van rust bereiken is persoonlijk. De één doet het met sport. De ander met een middag vissen, of een wandeling in het bos. 

  1. Afleiding elimineren
  • Externe afleiding zoals thuis werken? 
  • Reserveer tijd en ruimte Voorheen was het alleen de radio op kantoor of een storende collega.  Sinds corona kan het ook uw partner, kind of kamergenoot zijn. Een manier om hiermee om te gaan, is een specifiek time-slot en locatie te reserveren en te vragen om voor die periode alleen gelaten te worden. 
  • Zet uw smartphone uit of stil. Of u nu het schoolwerk overloopt met uw kind. Of wilt doorwerken aan een dossier. Laat uw brein op de prioriteit van dat moment werken. 
  • Maak blokken van twee uur om uw tijd in te delen. Bridgeman raadt aan: “Focus u twee uur lang op uw werk, en plan dan een half uur om uw mail en whatsappjes (of berichten via een ander kanaal) bij te werken. U zult meteen merken dat u zich rustiger en minder vermoeid voelt.”
  • Innerlijke afleiding? 
  • Behandel uw lichaam en geest zoals het hoort. Niet alle afleidingen zijn afkomstig van externe bronnen. Vermoeidheid, zorgen, angst, of gebrek aan motivatie, dat zijn afleidingen die bij u vertrekken. Verzorg uzelf zoals het hoort en begin met de basis: gezond eten, slapen en bewegen. Zorg dat u fysiek en mentaal goed uitgerust bent voor u aan het werk start. 
  • Tem uw brein.Dwalen uw gedachten toch steeds af? Roep positieve gedachten en beelden op, zodat paniek geen plaats krijgt in uw gedachtestroom. U zit aan het roer: stuur angst en zorgen meteen de laan uit - ook al moet dat 5 keer opnieuw - en breng uw aandacht bewust terug naar de taak die aan de orde is.  Installeer desnoods een screensaver waar u rustig en gelukkig van wordt. Kalmte doet wonderen.
  • Leef in het moment. Het kan even duren, maar eens u de klik gemaakt hebt om echt in het moment te leven, komt dat uw focus alleen maar ten goede. Het verleden kunt u niet veranderen en de toekomst is nog niet gebeurd. Er is alleen het nu: Vandaag kunt u ervoor kiezen om uw fouten uit het verleden niet meer te herhalen en te starten aan een betere toekomst. 

Blijf oefenen 

Verwacht geen mirakels. Mentale focus opbouwen doet niemand van de ene dag op de andere.  Troost u: topsporters zetten ook niet zomaar topprestaties neer. Dat vraagt oefening. Elke dag opnieuw. 

Het goede nieuws? Concentratie is als een spier. Hoe meer u eraan werkt, hoe sterker die wordt.

 

 

Gerelateerde artikels