Relaties op het werk: wat zijn de regels?

Auteur: Catherine Mairy (Legal Expert)
Leestijd: 2min

14 februari is het Valentijn, het feest van de liefde. Ook op de werkvloer komen romantische relaties voor. Hoe gaat u daar als werkgever mee om?

Kunt u relaties op de werkvloer verbieden?

Neen. Iedereen heeft recht op een privéleven. Romantische relaties behoren tot het privéleven van de werknemer. Als werkgever kunt u relaties op het werk niet verbieden.

Wat als er problemen opduiken?

Wanneer een relatie tussen collega’s een invloed heeft op het goed functioneren van het team of de onderneming, heeft de werkgever het recht om in te grijpen. "Bijvoorbeeld een manager kent op willekeurige basis een bonus toe aan de werknemer met wie hij of zij een intieme relatie heeft. Dit is niet toegelaten. In dit geval zal de werkgever een interne oplossing moeten zoeken." vertelt Catherine Mairy, Legal Expert bij Partena Professional. 

Een mogelijke oplossing is een overplaatsing naar een andere afdeling of vestiging mits het akkoord van de werknemer. Hierbij is het belangrijk dat de overgeplaatste werknemer in een gelijkwaardige functie terecht komt.

Hoe voorkomt u eventuele misstappen?

Als werkgever kunt u richtlijnen opnemen in het algemene arbeidsreglement. Zo zijn de regels voor iedereen meteen duidelijk.

Gerelateerde artikels