Spelregels en tips om personeel aan te werven

Auteur: Partena Professional (HR expertise)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 06/11/2018 - 14:15
Laatste update: 01/09/2023 - 15:02

Overweeg je om personeel aan te werven? Een belangrijke beslissing waarbij heel wat komt kijken! Geen nood: Partena Professional adviseert je over álle aspecten van personeel aanwerven.

Voor je de stap zet

Definieer de functie

Rekruteer doordacht en stel jezelf vooraf de juiste vragen: welke taken vertrouw je jouw werknemer toe? Vereist de job een fulltime- of parttimetewerkstelling, en voor hoelang? Zoek je een ervaren profiel, of iemand die al doende de job leert?

Bepaal de kosten

Schat zo goed mogelijk de globale tewerkstellingskosten in. Hou daarbij rekening met:

Liever geen onaangename verrassingen? Bereken de totale tewerkstellingskosten vóór je personeel aanwerft met onze online tool.

Personeel aanwerven in tien stappen

Personeel aanwerven is geen sinecure. Want je moet je als werkgever aan talloze verplichtingen houden. Gelukkig reken je op Partena Professional voor de administratieve afhandeling en voor advies doorheen de procedure.

Ontdek hieronder de tien stappen om personeel aan te werven. Stap één tot en met zeven doet je eenmalig, voor je eerste aanwerving. Voor alle volgende personeelsleden hoef je alleen de laatste drie stappen uit te voeren.

Om werkgever te worden moet je een aantal algemene stappen zetten.

1. Voorbereiding van de aanwerving

Ons sociaal secretariaat Partena Pay ’n People voert eerst een gratis simulatie uit van al je tewerkstellingskosten – eenvoudig en helder! Vervolgens bepaalt het secretariaat een adequaat loon en de extralegale voordelen die je mag of moet bieden. Het gaat ook na of je al dan niet bepaalde attesten moet voorleggen voor een specifiek werknemersstatuut, of een vermindering van je patronale bijdragen.

2. Aansluiting bij een sociaal secretariaat

Sluit je aan bij ons sociaal secretariaat Partena Pay ’n People. Zo ben je verlost van de administratieve formaliteiten. En ben je zeker dat je werknemers tijdig een correct loon ontvangen. Bovendien houd je dossierbeheerder je altijd op de hoogte van eventuele sociaaljuridische wijzigingen.

3. Controle van je gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen

Partena Pay ’n People wijzigt je bedrijfsgegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen, en garandeert dat je gegevens up-to-date zijn. De plaats van tewerkstelling geeft eventueel recht op bepaalde premies en fiscale voordelen.

4. Inschrijving als werkgever bij de RSZ

Partena Pay ’n People schrijf je in bij de RSZ: de instelling waaraan je voortaan je bijdragen stort via Partena Professional. Zo bent je correct ingeschreven bij de RSZ én zijn je bijdragen gegarandeerd conform.

5. Aansluiting bij een kinderbijslagfonds

Vanaf 1 januari 2019 hanteert elke regio in België een eigen kinderbijslagsysteem, met eigen bedragen en regels. Terwijl het aanvragen van de kinderbijslag vroeger via de werkgever gebeurde, moet een gezin dit nu zélf aanvragen. Meer info hierover kan je terug vinden op www.parentia.be. Hier kunnen je werknemers ook online hun kraamgeld aanvragen of zich aansluiten bij Parentia.

6. Aansluiting bij een dienst voor preventie en bescherming op het werk

Partena Pay’n People schrijft je in bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk – een verplichte formaliteit die je imago als verantwoordelijke werkgever bevestigt.

7. Inschrijving bij een verzekering tegen arbeidsongevallen

Partena Pay ’n People sluit je aan bij een verzekering tegen arbeidsongevallen. Die dekt risico’s op het werk en op de weg van en naar het werk.

Voerde je al deze stappen uit? Dan moet je voor elke nieuwe werknemer nog andere verplichtingen nakomen, vooraleer je hem in dienst neemt.

8. Mededeling van werknemersgegevens

Voor ieder nieuw personeelslid bezorgt je Partena Pay ’n People een werknemersfiche. Die bevat algemene gegevens over de werknemer, en attesten om een speciaal werknemersstatuut te staven, of om verminderde patronale bijdragen te genieten.

9. Opstelling van een arbeidsovereenkomst

Partena Pay ’n People werkt samen met je een arbeidsovereenkomst uit voor je nieuwe werknemer. Ons sociaal secretariaat stelt ook een arbeidsreglement op, waarin je relatie met je werknemer helder is uiteengezet.

10. Mededeling van tewerkstelling aan de RSZ

Minstens 24 uur vóór je nieuwe werknemer zijn job aanvangt, brengt je Partena Pay ’n People daarvan op de hoogte. Het sociaal secretariaat bezorgt dan de verplichte Dimona-aangifte aan de RSZ.

Proficiat, je bent nu officieel werkgever!

Nog vragen? Advies nodig om personeel aan te werven volgens de regels van de kunst? Contacteer nú Partena Professional. En maak een afspraak met een expert.

Dit breng je mee op je afspraak

  • Om je aan te sluiten bij ons sociaal secretariaat Partena Pay ’n People
    • kopie van je identiteitskaart
    • kopie van de statuten van je onderneming
    • bankkaart om de aansluitingskosten en de wettelijke waarborg te betalen
  • Om je gegevens te wijzigen in de Kruispuntbank van Ondernemingen
    • ondernemingsnummer
    • bewijs van ondernemersvaardigheden
    • adres van elke vestiging
    • lijst met bedrijfsactiviteiten

 

 

Gerelateerde artikels