Ook wie investeert via crowdfunding, spreidt best zijn beleggingen

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 2min

Crowdfunding heeft de manier waarop we in bedrijven investeren de voorbije jaren grondig veranderd. Digitalisering was daarbij cruciaal. Die maakt het voor ondernemingen eenvoudiger om fondsen te werven. ‘Maar risicoloos is het niet’, zegt Charles-Albert de Radzitzky, specialist in investeringen in start-ups en scale-ups.

‘Slechts 40 tot 50 procent van de start-ups overleeft. Als investeerder is het verstandig om te diversifiëren.’

Charles-Albert de Radzitzky, CEO crowdfundingplatform Spreds

Crowdfunding is al enkele jaren erg populair bij start-ups, maar ook andere bedrijven die op zoek zijn naar een financiële boost kunnen er gebruik van maken.

‘Om een crowdfundingcampagne te starten of erin te investeren, hoef je geen financieel specialist te zijn’, zegt Charles-Albert de Radzitzky. Hij is CEO van het crowdfundingplatform Spreds.

‘Een crowdfundingcampagne kan je vergelijken met een marketingcampagne die investeerders moet overtuigen om een aandeel in een bedrijf te nemen. Daarna betalen die bedrijven hun investeerders een dividend of winstbonus uit.’

Voor beginners en professionals

De grote ommekeer voor crowdfunding kwam er in 2017, met de Tax Shelter voor crowdfunding. Daardoor kunnen investeerders in startende ondernemingen tot 45 procent van hun investering fiscaal recupereren.

‘Voordien was de financiële hulp aan starters eerder sporadisch. De Tax Shelter maakte plaats voor een nieuwe categorie investeerders. De markt was niet langer voorbehouden voor professionele beleggers. Investeren werd nu ook bereikbaar voor beginners.’

De 10-10-10-regel

Maar net als andere investeringen is crowdfunding niet risicoloos. ‘Slechts 40 tot 50 procent van de start-ups overleeft. Als investeerder is het dus verstandig om je beleggingen te spreiden’, zegt Charles-Albert de Radzitzky.

‘Zelf volg ik de 10-10-10 regel. Ik investeer 10 procent van mijn activa, die ik 10 jaar lang blokkeer, in 10 bedrijven. Als je die regel volgt, kan iedereen een investeerder worden. Bij Spreds hebben we investeren toegankelijker gemaakt door de minimum investering op honderd euro te leggen.’

Gerelateerde artikels