Ook ontslagen werknemers zijn ambassadeurs

Auteur: Partena Professional (HR expertise)
Leestijd: 4min

Scheiden doet lijden, ook op de werkvloer, maar een goede begeleiding kan die pijn behoorlijk verzachten. Nu employer branding levensbelangrijk geworden is, hebben werkgevers er alle belang bij om ook nieuwe werknemers vanaf het prille begin intensief te coachen.

‘Nieuwkomers krijgen de eerste weken vaak veel te weinig feedback’

 

Katleen Clappaert, director Finance & HR bij Partena Professional

Stel: een bedrijf werft iemand aan, maar na enkele weken komt de rechtstreekse manager tot de conclusie dat de nieuwkomer toch niet aan de verwachtingen voldoet. Of omgekeerd: de man of vrouw in kwestie geeft zelf aan dat de nieuwe job toch niet meteen is wat hij of zij ervan verwacht had, om welke reden dan ook.

‘Zo’n mismatch kost je tijd en geld, maar al te vaak merken we dat die nieuwkomer de eerste weken gewoonweg veel te weinig feedback kreeg’, zegt Katleen Clappaert, director Finance & HR bij Partena Professional. ‘Er werd niet duidelijk teruggekoppeld over het juiste verwachtingspatroon, en hem of haar werd niet duidelijk gemaakt dat de samenwerking op bepaalde vlakken niet echt liep zoals het hoorde. Dat is bijzonder jammer, want heel vaak kan er die eerste weken nog flink wat rechtgetrokken worden.’

Slechte publiciteit

‘Iemand die start in een nieuwe job moet van bij het begin begeleid worden, zodat eventuele pijnpunten kunnen worden bijgestuurd en aangepakt. Lukt het dan nog niet, dan zal het voor de betrokkene geen verrassing zijn als hij na enkele weken te horen krijgt dat de samenwerking wordt stopgezet. Geen slechtere publiciteit voor je bedrijf dan een nieuwe medewerkers die na korte tijd ontslagen wordt, maar voor wie dat ontslag als een complete verrassing komt. In tijden waarin employer branding zo belangrijk is en sociale media alomtegenwoordig zijn, is dit geen goede strategie.’

Ontslagmotivatie

Werknemers die minstens zes maanden in dienst zijn en ontslagen worden, hebben recht op een ontslagmotivering, als ze daar zelf uitdrukkelijk m vragen. Voor wie minder dan zes maanden aan de slag is, geldt die verplichting niet.

‘Maar ik zou werkgevers aanraden om een ontslag net wél te motiveren, ook als de werknemer heel kort in dienst was. En vooral: probeer je management te sensibiliseren om pas aangeworven medewerkers van bij het prille begin zoveel mogelijk feedback te geven’, zegt Katleen Clappaert. ‘Het strikt hiërarchische leiderschap heeft de voorbije jaren almaar meer plaats moeten ruimen voor coaching en een opbouwend leiderschap. Zo’n aanpak moet je vanaf dag één proberen te volgen en door te trekken.’

Juiste attitude

Om een mismatch tussen werkgever en toekomstige werknemer zoveel mogelijk te vermijden, pleit Katleen Clappaert voor een voldoende feitelijk onderbouwd rekruteringsbeleid.

‘We blijven mensen, en het buikgevoel kan in geval van twijfel wellicht de doorslag geven, maar probeer in eerste instantie toch altijd gebruik te maken van een aantal testen en een assessment. En peil daarin niet enkel naar de objectieve kennis van sollicitanten, de juiste attitude is haast even belangrijk. Meer en meer assessments focussen vandaag op die goede match tussen werkgever en werknemer. Als blijkt dat bedrijf en sollicitant qua waarden of houding op een totaal andere golflengte zitten, dan is het risico dat een aanwerving op een mislukking uitdraait echt heel groot. Een assessment is ook op dat vlak doorgaans een betere indicator dan een gesprek.’

Gerelateerde artikels