“Hoe moeten we nu verder?”, was de vraag die leidinggevenden zich stelden. Dat merkten ook motivatie-experten Kevin Taelman, Maarten Vansteenkiste en Nathalie Aelterman van Impetus Academy, een spin-off van de Universiteit Gent die bedrijven en onderwijsinstellingen ondersteunt bij de ontwikkeling van meer motiverende culturen. Hun telefoons stonden de voorbije maanden roodgloeiend.
Richting geven
‘Door de plotse lockdown was zowat iedereen het noorden kwijt, zegt Kevin Taelman. ‘Het kader was weggevallen, en daarmee ook het houvast van werknemers. Een deel van de werkgevers heeft gelukkig snel de rug gerecht. Ze communiceerden helder en gaven duidelijke instructies, waardoor er middenin de chaos een zekere rust kwam. Dit is precies wat je bij een acute crisis nodig hebt.’
Vandaag, zes maanden later, vindt Taelman het tijd om de blik vooruit te richten én doelstellingen vast te leggen. ‘Zelfs al zijn de tijden nog onzeker, doelstellingen zijn belangrijk om richting te geven aan werknemers.’
Achterhaalde methode
Opdat de targets ook écht zouden motiveren, raadt hij aan om ze in overleg met de medewerkers te bepalen. ‘Op dat vlak biedt deze crisis een enorme kans aan werkgevers. Dit is hét moment om het anders aan te pakken en medewerkers op een meer duurzame manier te motiveren. Veel werkgevers dokterden in het verleden ingewikkelde bonussystemen uit, om werknemers toch maar tot het uiterste te drijven, maar in feite is dat een achterhaalde methode.’
‘Door werknemers een bonus voor te houden, gaan ze hoogstens tijdelijk extra motivatie vinden. Om medewerkers op lange termijn met goesting te laten werken, is het beter om doelstellingen te zoeken die ze als zinvol ervaren en die bij hun interesses aansluiten. Dat doe je door inspraak en autonomie te geven.’
Samen beslissen
Luisteren naar werknemers, vragen hoe ze de crisis hebben ervaren en wat ze eruit geleerd, is volgens de motivatie-expert de eerste stap. Daarna kunnen leidinggevenden gesprekken over de toekomst aanknopen.
Wat maakt dat de targets onhaalbaar zijn? Welke doelstelling achten de medewerkers wél haalbaar? Wat kunnen het bedrijf en de leidinggevende doen om de medewerker te ondersteunen? Uiteindelijk kunnen werkgevers en werknemers zo samen nieuwe doelstellingen formuleren.
‘Met als voordeel dat werknemers meer gemotiveerd zullen zijn, aangezien ze er zelf mee over hebben kunnen beslissen’, besluit Taelman.